Fredag kom forslaget fra Kulturdepartementet de to kommersielle TV-husene i Norge frykter: Departementet og kulturminister Trine Skei Grande foreslår å forby utenlandsk spillereklame.
For NENT og Discovery kan det bety flere hundre millioner kroner i inntektstap, nedbemanninger og lavere investeringstempo, ifølge dem selv.
– Dette er et verdivalg. Vi ønsker å lytte til alle de som sliter med spilleproblemer og mener dette hensynet må veie tyngre enn eventuelle økonomiske konsekvenser, sier kultur- og likestillingsministeren i en pressemelding fredag.
KrFs kulturpolitiske talsperson forteller til NTB at hun er svært glad for dette forslaget, og at spillreklameforbudet nå skal håndheves, også for de kanalene som sender fra utlandet.
– KrF har kjempet for å stoppe pengespillreklame fra utlandet. TV-distributører omsetter pengespillreklame for store summer og har forsøkt å unngå forbudet med å sende fra utlandet. Nå skal forbudet håndheves og reklamen stanses, sier kulturpolitisk talsperson Jorunn Gleditsch Lossius i Kristelig Folkeparti (KrF) til NTB.
– Sensur og symbolpolitikk
Kommunikasjonsdirektør i Discovery, Espen Skoland, sier at dette lukter symbolpolitikk lang vei.
– Dette lukter dessverre symbolpolitikk. En slik endring vil gjøre at 1300 norske kulturjobber er i fare. Og vi risikerer i verste fall å miste flere norskspråklige kanaler og dermed stå igjen med bare to norske TV-hus, som begge er finansiert av staten. Det er et stort paradoks når det kulturpolitiske målet er å få til mer norskprodusert innhold og mer privat finansiering av kultur, sier han og fortsetter:
– Vi kan altså komme i en situasjon der en regjering med Venstre og FrP i spissen blir ansvarlige for at det gjeninnføres sensur i norsk TV, og at vi får et nytt statsfinansiert TV-monopol.
Regjeringen viser til at dette skal skåne risikospillerne i Norge, og skriver i en pressemelding fredag at det er snakk om rundt 122.000 mennesker som sliter med spillavhengighet i Norge i dag.
Skoland er ikke sikker på at dette er det beste tiltaket for å sikre færre spillavhengige i Norge i dag.
– Det er heller ikke gitt at dette tiltaket vil virke. Antallet spillavhengige i Norge har ligget stabilt de ti siste årene, mens markedet for denne typen reklame har gått fra null til en halv milliard. Forskningen viser at TV-reklamen er det virkemiddelet som i minst grad bidrar til risikospilling, sier han.
– Vil trolig ramme drama-investeringer
Kommunikasjonsdirektør i NENT, Line Vee Hanum, sier at dette forslaget vil svekke mediemangfoldet i Norge.
– Om man leser teksten, handler dette om å gjeninnføre sensur på norske TV-kanaler igjen, sier hun til Medier24.
Hun trekker fram at TV-kanalene står midt i en krevende omstillingsfase, og en overgang fra lineær til digital økonomi hos dem.
– Det snakkes sjeldent om TV når man snakker om mediemangfold, men om man ser på tallene ser nordmenn fortsatt mye på TV. Man leser lokalavisa, og går kanskje på festival eller teater en gang iblant, men veldig mange ser på TV hver eneste dag. Dette forslaget vil få store innvirkninger på våre mediehus, og det er snakk om tap av så mye penger at vi risikerer å måtte kutte i investeringstempoet vårt, sier hun og fortsetter:
– Se for deg at man ikke har «Luksusfellen», «I lomma på Silje» eller nye dramasatsinger som for eksempel «Wisting». Dette forslaget vil potensielt særlig ramme investeringene våre i drama, ettersom det er dyrt og usikkert når det kommer til om man treffer publikum eller ikke.
Samtidig har Vee Hanum forståelse for intensjonen bak forslaget, men mener at man ikke må glemme hvilke konsekvenser forslaget kan få for den helkommersielle TV-bransjen.
– Jeg forstår den gode intensjonen i det spillpolitiske initiativet her, men samtidig er det viktig å heve blikket og forstå at dette har så store kultur- og næringspolitiske konsekvenser, at man ikke kan fokusere på spillpolitikken alene, sier hun.
Kulturdepartementet er forelagt kritikken som kommer fram her, men har enda ikke hatt anledning til å svare.
– Ikke sensur
Kulturminister Trine Skei Grande avviser kritikken fra NENT og Discovery, og viser til at de lenge har utnyttet et smutthull i loven, ved å sende spillreklame til norske TV-seere fra utlandet.
– Er dere enige i beskrivelsen om at dette er gjeninnføring av sensur på norske TV-skjermer?
– Nei. Dette rammer ikke programmer eller redaksjonelt innhold. Det er kun ulovlig reklame som skal stanses, sier Trine Skei Grande på e-post til Medier24 og fortsetter:
– Dette er et forbud som allerede har vært gjeldende i mange år, men som har vært omgått med sendinger rettet mot norske seere fra andre land. Forslaget skal nå på høring, og der er NENT og Discovery velkomne til å komme med innspill. At enkelte aktører i markedet har valgt en finansieringsmodell som går ut på å utnytte et smutthull i lovverket får stå for deres regning. Vi har også lenge hatt forbud mot reklame for blant annet tobakk uten at noen har kalt dette sensur, sier hun til Medier24.