TV 2-kanalene og Discovery tar markedsandeler - fra konkurrentene MTG og NRK. Det er hovedtrekkene for seerutviklingen i april måned, som ble klar onsdag.
Samlet sett for hele befolkningen taper NRKs kanaler 8 prosent, fra 37,5 samme måned i fjor til 34,4 prosent markedsandel i april 2018.
MTG taper 6 prosent, fra 8,5 til 8,0. Det er primært hovedkanalen TV3 som faller - fra 4,9 til 4,3 prosent markedsandel i april.
I motsatt ende av skalaen gjør både Discovery og TV 2-kanalene det langt bedre:
TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager, fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG).Gard L. Michalsen
Discovery tar en liten vekst fra 19,8 til 20 prosent i hele befolkningen. Men ser vi på den «kommersielle målgruppa» fra 15 til 50 år har TVNorge og søsterkanalene tatt større markedsandeler - fra 24,1 til 26 prosent.
– April ble en god måned for oss. Vi kaprer andeler både med vår hovedkanal TVNorge og som TV-gruppe. Spesielt i den kommersielle målgruppen, altså blant seerne under 50 år. Der er vi faktisk den eneste TV-gruppen som vokser. Det skal vi være godt fornøyde med, sier Tine Austvoll Jensen, sjef i Discovery Networks, i en melding.
God måned for TV 2
Men aller mest er det altså TV 2-kanalene som vokser i april. I den totale befolkningen tar gruppen et jafs fra 25,9 til 27,6 prosent markedsandel.
Og det er to kanaler som peker seg ut: Hovedkanalen TV 2, som vokser fra 15,7 til 18,7 prosent markedsandel.
Men aller mest fart har nok en gang Nyhetskanalen, som leverer sin andre beste måned noen gang:
Kanalen fikk en markedsandel på hele 3,8 prosent i april - opp 31 prosent fra samme måned i fjor.
Her er det blant annet verdt å merke seg at Nyhetskanalen holder på å ta igjen MTGs hovedkanal TV3:
For et år siden var differansen 2 prosentpoeng - da hadde Nyhetskanalen en andel på 2,9 prosent, og TV3 4,9. I april var differansen altså bare 0,5 prsentpoeng - da hadde TV3 4,3 prosent, mens Nyhetskanalen jager bak med nevnte 3,8 prosent.
TV 2s kanaldirektør Trygve Rønningen er naturlig nok fornøyd med det:
- TV 2 Nyhetskanalen gjør en fantastisk jobb, og legger nok en sterk måned bak seg. Veksten for kanalen er rett og slett imponerende, sier han.
- Lang og krevende vårsesong
For TV 2s reklamekanaler samlet var veksten som nevnt på 1,7 prosentpoeng blant alle TV-seerne.
- Vi er selvsagt tilfreds med at pilene peker oppover. Vårsesongen er lang og krevende, med mye godt innhold også hos konkurrentene våre. Så dette må vi si oss fornøyd med, sier Rønningen.
I den kommersielle målgruppen 20-49 år økte TV 2 hovedkanalen med 2,1 prosentpoeng og fikk en andel på 19,2 prosent.
- Flere av våre største programmer avslutter sesongen nå i mai, og det blir spesielt vemodig å takke av Senkveld-gutta 11. mai. Samtidig gleder vi oss stort til sommeren, med fotball-VM, Tour de France og et toppet Allsang på Grensen, kommenterer Rønningen.
For ordens skyld: Her snakker vi om markedsandeler, altså ikke absolutte seere. Siden TV-konsumet faller raskt, betyr ikke vekst i markedsandeler nødvendigvis flere seere.