TV 2-kanalene og Discovery tar markedsandeler - fra konkurrentene MTG og NRK. Det er hovedtrekkene for seerutviklingen i april måned, som ble klar onsdag.
Samlet sett for hele befolkningen taper NRKs kanaler 8 prosent, fra 37,5 samme måned i fjor til 34,4 prosent markedsandel i april 2018.
MTG taper 6 prosent, fra 8,5 til 8,0. Det er primært hovedkanalen TV3 som faller - fra 4,9 til 4,3 prosent markedsandel i april.
I motsatt ende av skalaen gjør både Discovery og TV 2-kanalene det langt bedre:
Discovery tar en liten vekst fra 19,8 til 20 prosent i hele befolkningen. Men ser vi på den «kommersielle målgruppa» fra 15 til 50 år har TVNorge og søsterkanalene tatt større markedsandeler - fra 24,1 til 26 prosent.
– April ble en god måned for oss. Vi kaprer andeler både med vår hovedkanal TVNorge og som TV-gruppe. Spesielt i den kommersielle målgruppen, altså blant seerne under 50 år. Der er vi faktisk den eneste TV-gruppen som vokser. Det skal vi være godt fornøyde med, sier Tine Austvoll Jensen, sjef i Discovery Networks, i en melding.
God måned for TV 2
Men aller mest er det altså TV 2-kanalene som vokser i april. I den totale befolkningen tar gruppen et jafs fra 25,9 til 27,6 prosent markedsandel.
Og det er to kanaler som peker seg ut: Hovedkanalen TV 2, som vokser fra 15,7 til 18,7 prosent markedsandel.
Men aller mest fart har nok en gang Nyhetskanalen, som leverer sin andre beste måned noen gang:
Kanalen fikk en markedsandel på hele 3,8 prosent i april - opp 31 prosent fra samme måned i fjor.
Her er det blant annet verdt å merke seg at Nyhetskanalen holder på å ta igjen MTGs hovedkanal TV3:
For et år siden var differansen 2 prosentpoeng - da hadde Nyhetskanalen en andel på 2,9 prosent, og TV3 4,9. I april var differansen altså bare 0,5 prsentpoeng - da hadde TV3 4,3 prosent, mens Nyhetskanalen jager bak med nevnte 3,8 prosent.
TV 2s kanaldirektør Trygve Rønningen er naturlig nok fornøyd med det:
- TV 2 Nyhetskanalen gjør en fantastisk jobb, og legger nok en sterk måned bak seg. Veksten for kanalen er rett og slett imponerende, sier han.
- Lang og krevende vårsesong
For TV 2s reklamekanaler samlet var veksten som nevnt på 1,7 prosentpoeng blant alle TV-seerne.
- Vi er selvsagt tilfreds med at pilene peker oppover. Vårsesongen er lang og krevende, med mye godt innhold også hos konkurrentene våre. Så dette må vi si oss fornøyd med, sier Rønningen.
I den kommersielle målgruppen 20-49 år økte TV 2 hovedkanalen med 2,1 prosentpoeng og fikk en andel på 19,2 prosent.
- Flere av våre største programmer avslutter sesongen nå i mai, og det blir spesielt vemodig å takke av Senkveld-gutta 11. mai. Samtidig gleder vi oss stort til sommeren, med fotball-VM, Tour de France og et toppet Allsang på Grensen, kommenterer Rønningen.
For ordens skyld: Her snakker vi om markedsandeler, altså ikke absolutte seere. Siden TV-konsumet faller raskt, betyr ikke vekst i markedsandeler nødvendigvis flere seere.