MBL inviterte onsdag formiddag inn til sin årlige julefrokost, der flere av landets medieledere delte sine tanker og spådommer om medieåret 2020.
Konserndirektør for nyhetsmedier i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes, startet spådomsballet på Oslo Media House, og meddelte at hun ser positivt på neste år.
– 2020 vil bli preget av en realistisk optimisme. Det høres kanskje kjedelig ut, men det kommer det ikke til å bli, sa Tveitnes.
– 2020 blir et år hvor vi virkelig må bevise at vi er våre brukere verdig, og vi må ha produkter som treffer alle brukerne gjennom hele livsløpet. Det blir viktig å vise alle våre digitale abonnenter at vi de er verdt sin vekt i gull, fortsatte hun.
Tveitnes understreket:
– Volumveksten vil flate ut og avta. Det er grenser for hvor mange abonnement folk vil ha og kan ha. Derfor er det viktig å synliggjøre verdien i dem.
Vil tilby podkast ekslusivt
Tveitnes redegjorde videre for at Schibsted skal satse enda mer på å pleie kundeforholdene - og ha større fokus på de unge.
– Vi ønsker å treffe flere unge, og vi må jobbe for å engasjere. Men engasjerende innhold er ikke lenger nok. Vi må presentere det på riktig måte, sa hun.
Og fortsatte:
– Unge vil ha pedagogiske tekster og enkelt design. Vi må utløse nysgjerrigheten deres mye tidligere, og vi må skape nye leservaner i våre produkter og tjenester.
Tveitnes spådde også at 2020 blir et viktig år for podkast, og at dette i større grad vil bli tilbudt eksklusivt til Schibsteds abonnenter.
Hun avsluttet med å adressere en utfordring hele mediebransjen må forholde seg til:
– Vi må spare og investere samtidig. Det er en virkelighet vi må leve med, men vi skal klare å leve med den tosidigheten, sa hun.
– Hva skal NRK gjøre?
Administrerende direktør i Discovery Networks Norway, Tine Austvoll Jensen, delte på sin side det hun kalte «sju spådommer på sju minutter» for 2020.
Det gjaldt blant annet at kontinuerlig fornyelse vi bli et mantra, at strømmekrigen vil bli brennhet i markedet, at annonsefinansiert strømmetjenester vil øke - også fra de globale aktørene - og at man vil se enda flere oppkjøp og strategiske samarbeid i bransjen.
Jensen mente også vi vil se enda flere store slag mellom TV-distributørene og kringkasterne, før hun delte det som «ikke er en spådom»:
– 2020 blir det mest sexfikserte TV-året noensinne. Vi dobler sesongene med «Ex on the beach», mens NENT gjør det samme med «Paradise Hotel», sa Jensen.
– Spørsmålet er da: Hva skal NRK gjøre? Velkommen til et heidundrande TV-år, avsluttet hun med et smil.
– Reduksjon i papir
Ansvarlig redaktør i Drammens Tidende, Espen Sandli, fortalte litt om situasjonen fra en lokalavis' ståsted - og spesielt en avis som fortsatt er avhengig av sin papirutgave.
– Papiravisen har fått lenger levetid enn vi forutså. Men tiden går fortere enn vi tenker, og i 2020 tror jeg vi vil se en reduksjon i bransjen i antallet utgaver, sa Sandli.
Daglig leder i Helt Digital, Marius Karlsen, holdt på sin side et flammende innlegg om sosiale medier, og hva vi har i vente til neste år. Spesielt når det gjelder det digitale arbeidet som den nye EU-kommisjonen vil gjøre.
– 2020 blir et viktig år med digitale og sosiale medier. Mye av det vi gjør nå i 2020 vil prege det neste tiåret, sa Karlsen.
Statsråden: – Trenger større avstander
Kulturminister Trine Skei Grande avsluttet MBLs julefrokost med et innlegg, der hun brukte mye tid på å understreke viktigheten av journalistikken i et demokrati.
– Vi ser i deler av den vestlige verden at demokratiet trues, og journalister som trues. Da er det tiden for å løfte journalistikken, løfte redaktørplakaten og løfte strukturen, sa Skei Grande.
– Vi har sett flere fake news og alternative medier. Vi er i en tid hvor vi må løfte idealene, og vi må løfte demokratiets infrastrukturer. Vi må vise forskjellene mellom «skit og kanel», og da må vi også sørge for at mediene er reellt frie, sa hun.
Kulturministeren understreket at den nye medieansvarloven blir svært viktig i dette arbeidet, noe hun også har påpekt tidligere.
Det er også viktig å styrke lokalavisene, sa Skei Grande.
– De landene som har problemer med demokratiet har en stor likhet: De mangler lokalaviser. De mangler en arena for å stille kritiske spørsmål til politikerne.
– Hvis vi skal ha et fungerende demokrati, så må vi ned på lokalplanet. Vi må ha journalister som stiller de kritiske spørsmålene til politikerne, sa hun.
– Media må være ventilen
Og fortsatte:
– Hvis du ikke har de ventilene i et samfunn som tar av noe av trykket, så ødelegger du til slutt demokratiet. Media sin rolle er å være den ventilen.
Dette gjelder spesielt nettdebatter og såkalte «nettroll», mener Skei Grande.
– En stor utfordring i nettdebatter er at mange ikke får frem det de mener. Vi har gitt alle muligheten til å delta i debatter, men vi har ikke gjort dem i stand til det, sa hun.
– Vi må bygge borgere som er i stand til å skille «skit og kanel». Dette er et stort dannelsesprosjekt - et fellesprosjekt som alle må være med på. Det må også mediene ha som mål å være med på, og være et talerør for de som for eksempel står der og knytter hendene i lommene.
– Men også hjelpe de som fremstår som troll på nettet, uten at de får frem det de egentlig mener, fortsatte Skei Grande.
Hun redegjorde også for hvorfor det nye Mediestøtterådet er viktig, og at Medie-Norge bør ha større prinsipielle avstander til politikken.
Skei Grande avsluttet så med en lovnad:
– Vi har satt i gang flere store ting, men vi skal gjøre mer.
- For ordens skyld: Medier24s ansvarlige redaktør Erik Waatland var en av medielederne som delte sine tanker og spådommer om 2020.