Helleland vil nekte MTG og Discovery millioninntekter fra lukrativ spillreklame - foreslår nye og skjerpede regler

Målet er å ramme dem som omgår dagens regelverk ved å «sende fra utlandet».

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Regjeringen vil forby reklame for utenlandske pengespill på kommersielle norske TV-kanaler som omgår norske regler ved å sende fra utlandet.

Daglig sendes store mengder reklame for utenlandske pengespill i TV-sendinger rettet mot Norge. Nå ønsker regjeringen å komme den utenlandske spillreklamen til livs. Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) opplyser at det første de skal gjøre er å starte et arbeid med nødvendige lovendringer.

– Med dagens regelverk kan vi ramme en del av markedet, men de vi rammer kan også tilpasse seg slik at de vil falle utenfor lovens virkeområde, sier Helleland i en pressemelding.

TV-husene MTG og Discovery eier blant annet kanalene TV3, Viasat4, Max og Eurosport Norge, som ifølge NRK alle sender fra London, og dermed omgår det norske forbudet mot reklame for utenlandske pengespillselskaper.

Omfanget av denne reklamen er økende, og Medietilsynet anslår at utenlandske pengespillselskaper i fjor brukte 866 millioner kroner på markedsføring mot norske forbrukere.

Tall fra hjelpelinjen for spillavhengige viser at de uregulerte spillene medfører en høyere risiko for sårbare spillere. Pengespillreklamen utgjør ifølge regjeringen derfor en utfordring for den norske pengespillpolitikken og for enerettsmodellen.

Helleland mener en lovproposisjon bør kunne være fremmet for Stortinget før påske neste år, slik at Stortinget kan behandle saken før sommeren.

Powered by Labrador CMS