IKKE BARE JOURNALISTER: NJ har medlemmer i både NRK, TV 2 og Discovery som ikke jobber i tråd med fagforeningens egne vedtekter.Arkivfoto
Flere infofolk i journalistlaget: Også TV 2 og Discovery har NJ-medlemmer som jobber med PR
NJs vedtekter sier at medlemmene skal «ha journalistikk som yrke», men fagforeningen sier i praksis ikke nei til de som jobber med kommunikasjon og PR. En liten ringerunde viser at NRK ikke er alene om dette.
Men de ansatte på kommunikasjonsdesken i NRK er slett ikke alene om å være NJ-organiserte inforådgivere i mediebransjen.
Både TV2 og Discovery har også flere ansatte i sine kommunikasjonsavdelinger som er organisert i NJ, ifølge de to konsernenes kommunikasjonssjefer.
Også Discovery og TV2 har NJ-organiserte PR-folk
Jan-Petter Dahl er kommunikasjonssjef i TV 2. Han bekrefter at et flertall av de ansatte i selskapets PR-avdeling også er organisert i NJ.
Ifølge Dahl jobber de som hører til hans avdeling med mediehåndtering og PR knyttet til programmer som sendes på kanalen.
Kommunikasjonssjef i Discovery,Hanne McBride, bekrefter til Medier24 at også de har ansatte i kommunikasjonsavdelingen som er organisert i Norsk Journalistlag.
- Vi har ansatte i medieavdelingen som er organisert i NJ, og jeg har inntrykket av at de er fornøyde med det.
- Medlemskapet der kommer ikke i konflikt med arbeidsoppgavene den enkelte gjør her, og folk velger jo selv hvor eller om de vil være organisert, sier McBride til Medier24.
Hun understreker at de PR-ansatte som er NJ-organisert ikke jobber med medierådgivning opp mot ledelsen, men med promotering av programmer, å være pressekontakter og produksjon av innhold til sosiale medier.
Kommunikasjonssjef i MTG, Line Vee Hanum, sier at de ikke har noen NJ-organiserte ansatte som jobber med kommunikasjon, PR og medierådgivning for MTG-konsernet i Norge.
- Det har fungert for oss
Jon Hernæs er NJ-tillitsvalgt i Discovery, og forteller til Medier24 at de har flere ansatte som jobber med kommunikasjon hos dem, som også er organisert i NJ.
Hernæs forklarer at bakgrunnen for det er en arbeidsplass hvor få er organisert, og da har det vært bedre å stå sammen, enn hver for seg.
- Vi har lenge vært den eneste klubben på huset, så for å få noe som helst form for gjennomslag har vi gått sammen, heller enn å dele oss opp i mange små klubber. Det har fungert for oss, sier Hernæs til Medier24.
Han sier de har drøftet det med NJ sentralt, og verken de eller NJ har sett på det som et problem at det er kommunikasjonsansatte i Discovery-klubben.
- Det jobber egentlig ikke rene journalister her lenger, det har det ikke gjort på lenge. Vi har diskutert dette med NJ, og funnet ut at dette egentlig ikke er noe problem, verken for oss eller dem, sier Hernæs.
- Forventer at NJ tar en runde til
Erik Stephansen er nyhetsredaktør i Nettavisen, og en av de som har reagert på det som kom fram i saken til Medier24.
I en kommentar på Nettavisen kaller han det hele et «underholdende eksempel» på hvor vanskelig det kan være å feie for egen dør».
Han utdyper til Medier24:
- Vi journalister er flinke til å kritisere andre. Det gjør vi hver eneste dag, og da blir det litt underholdende å se hvordan journalistene selv reagerer når noen stiller spørsmål ved det de selv gjør, sier Stephansen.
Det er blant annet svaret til NJ-nestleder Dag Idar Tryggestad på spørsmålet om hvordan han eventuelt tenker å reagere på informasjonen han har fått forelagt - at han ikke ser noen grunn til å tvile på den informasjonen han har fått fra sine medlemmer, og heller ikke kommer til å gjøre noen nærmere undersøkelser av saken.
Han håper NJ går en ny runde hvor de ser nærmere på saken.
- Jeg forventer at NJ tar en runde til og sjekker dette nærmere. Intensjonen fra NJ virker tydelig, at det ikke skal være kommunikasjonsfolk organisert hos dem, sier Stephansen til Medier24.
Kan ikke vurdere det ut fra navnet på selskapet
NJs nestleder Dag Idar Tryggestad sa til Medier24, i forbindelse med den forrige saken om dette temaet, at hvorvidt ansatte som jobber med kommunikasjon i mediebransjen er med i NJ eller ikke, ikke kan avgjøres ut fra navnet på selskapet.
- Jeg kan ikke vurdere ut fra hva selskapet heter, men ut fra hvilke oppgaver du har og hva slags jobb du gjør. Om du gjør redaksjonelt arbeid kan du være medlem ut fra tiden du bruker på det, sa han til Medier24.