Stjernestøv, The Julekalender, Jul i Blodfjell og Tinka og kongespillet er noen av julekalenderne som sendes på norske plattformer i år.

Slik blir årets TV-julekalendere: – Tror det er dette folk vil ha

NRK lanserer ny serie, mens konkurrentene i stor grad lener seg på gamle klassikere.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For mange er det å følge med julekalenderne på TV en fast tradisjon og en viktig del av adventstiden, for både barn og voksne.

Produsent Heidi Waagbø har tidligere vært med på å lage  julekalenderne «Jul i Svingen» og «Snøfall».

Hun står også  bak årets NRK-satsing, Stjernestøv. 

– Hva handler Stjernestøv om? 

– Den handler om et liv som er i endring, og tar utgangspunkt i Jo, som går inn i desember måned mens foreldrene hans skal skille seg, og som opplever dette som vanskelig, sier Waagbø til Medier24.

Og legger til:

– Så skjer det magiske ting som gjør dette til et ordentlig juleeventyr for Jo, sammen med Ellie, jenta som kommer fra nord.

Waagbø håper seerne vil sette pris på de mange ulike momentene som tas opp underveis i historien.

– Det er hockey, astronomi, juleforberedelser, julemarked og de klassiske tingene, samtidig som det er en miks av alvor i serien, om at livet forandrer seg.

– I tillegg dreier spenningen i historien seg om å få Ellie, stjernebarnet, hjem og at nordstjernen må tilbake på himmelen, for å få verden og livet i vater igjen, sier Waagbø.

 

TV 2 sverger til klassikerne

Mens NRK i år lanserer en ny julekalender, har TV 2 valgt å sende gamle klassikere som «The Julekalender» og «Julefergå» om igjen.

I tillegg er de danske seriene «Tinkas Juleeventyr» og «Tinka og kongespillet» tilgjengelig på TV 2 Sumo. 

– Vi er opptatt av jul og juletradisjoner i TV 2. Derfor kommer vi ikke utenom klassikerne. Folk elsker The Julekalender, sier programredaktør Kathrine Haldorsen til Medier24.

Og legger til: 

– Når det gjelder den danske serien, ble den godt mottatt i fjor, og oppfølgeren er den eneste nye julekalenderen vi sender. Vi tror at det er dette folk vil ha.

Hun understreker også at TV 2 skal sende mange ulike julefilmer, og at de også skal ha egenproduserte julesendinger.

 – Hva tror du er grunnen til at julekalenderne er så populære i Norge?

– Dette blir bare synsing fra min side, men jeg tror det handler om at nordmenn er veldig glade i høytiden, og at vi er veldig opptatt av tradisjoner. Det er trygt og godt, kanskje spesielt i denne tiden., svarer Haldorsen.

– Vi merker også på andre ting vi sender at forutsigbarhet i en veldig uforutsigbar tid er viktig. Vi får ikke nok av det kjente og kjære, og jeg tror vi trenger å se igjen ting vi har gode minner om i mørketiden.

«The Julekalender» fra 1994 blir også i år å se på TV 2s plattformer.

 

– En viktig del av adventstiden

På spørsmål om hva som er Haldorsens personlige kalenderfavoritt, sier hun:

 – Jeg må velge the Julekalender. Jeg synes bare det er herlig å høre den låten om støveldansen, og er blitt så vant med det.

NRK-produsent Waagbø sier hun er glad i  «Jul i Skomakergata» da dette var julekalenderen i hennes barndom, men legger samtidig til at hun synes NRKs  nye kalendere blir bedre og bedre for hver gang det lages en ny. 

Waagbø tror også at julekalendernes tradisjonsrike historie i Norge har vært med på gjøre dem populære. 

– Julekalenderne har en lang tradisjon i Norge og i Norden som sådan, og det har gitt oss et sterkt forhold til det vi tenker på som vår julekalender.

– Jeg er vokst opp med Skomakergata, mens det for min eldste datter finnes kun én kalender, nemlig «Jul i Svingen». At vi samles og ser på julekalenderen sammen er blitt en viktig del av adventstiden vår. 

Discovery sender også et utvalg julekalendere  i år. På TVNorge sendes første sesong av komiseriene Jul i Blodfjell og Nissene over skog og hei. 

NENT-eide Viaplay sender serien «Det store eksperimentet», og de to skandinaviske seriene Mirakel og Julefeber. 

Powered by Labrador CMS