Jon Hernæs gir seg etter 17 år i TVNorge og nå Discovery.Gard L. Michalsen
Discovery har kuttet nær 60 ansatte på tre år. Nå slutter også klubblederen - etter 17 år i TVNorge
Jon Hernæs (47) har ingenting å gå til. Men han tror ikke lenger helt på planene til det amerikanske TV-konsernet: - Det blir tatt flere avgjørelser langt over hodene på oss, sier han.
I mai kom beskjeden fra toppen: Det blir ny nedbemanning i Discovery Networks Norway. 10 ansatte måtte gå, fra det som folk flest kjenner som TVNorge.
En av dem som takker for seg og har takket ja til sluttpakke er klubblederen selv.
Nå vil ikke Jon Hernæs slamre veldig hardt med døra på vei ut. Han veier sine ord når vi nærmer oss kritikk av selskapet og ledelsen. Men sier det slik:
- Når man selv velger å slutte i en fast jobb, så er det jo også en oppriktig tilbakemelding til arbeidsgiveren.
Mer om det siden.
Fikk et bra opplegg
Samtidig handler det om flere ting, understreker Hernæs. Nå hadde han muligheten til å gå, og pakken var ganske god:
- At jeg velger å slutte er også et resultat av at vi har fått til en ordning som er ganske god for dem som slutter.
- I avisbransjen blir sluttpakkene tynnere og tynnere. Det har ikke nådd TV-selskapene ennå?
- Nå kan vi ikke kommentere størrelsen, men det gir en mulighet til å gå ut herfra med trygge rammer. I hvert fall for meg som er etablert, har ordnet økonomi og nedbetalt leilighet. For andre ville det vært vanskeligere, sier Hernæs.
- Det vil si at du ofret deg?
- Nei, jeg tenkte «på meg selv». Men det er kanskje en konsekvens av valget mitt, ja.
Og fortsetter:
- Hele avdelingen ble omorganisert. Jeg hadde tilbud om jobb, og kunne sikkert levd fint med å gjøre den. Men med en sluttpakke i andre hånden tenkte jeg at dette var en sjanse jeg måtte ta.
- Hvis jeg skal jobbe i 20 år til, og prøve noe annet, så får jeg aldri en bedre mulighet. Og da ville det vært feigt å ikke ta sjansen.
Nær 60 ansatte ut døra
Etter mer enn tiår med vekst, nye eiere, flere kanaler og ikke minst solide økonomiske resultater for Discovery, begynte seerne å falle fra hele bransjen for noen år siden.
Samtidig lå Discovery bakpå digitalt, og måtte «ta grep», som det heter, for å rigge selskapet inn på riktig kurs.
Det førte til en nedbemanning på drøyt 30 ansatte i 2016. I fjor fulgte 9 ansatte, og i år kan det bli 10 til. Til sammen har nær 60 ansatte forlatt, bekrefter toppsjef Tine Austvoll Jensen. (Se undersak)
Samtidig har selskapet fylt på med ny kompetanse for digital vekst. I 2015 var det ifølge Proff Forvalt 170 ansatte i selskapet, og 177 i 2016. Nå er det 144, ifølge klubblederen, Det betyr en netto nedgang på rundt 30 så langt.
Og nedbemanningene har i stor grad vært styrte sluttpakker, ifølge Hernæs. Noe som i praksis vil si oppsigelse. Nettopp det har vært et stridstema:
- Vi som representerer de ansatte mener vi burde kunne gå ut med tilbud om frivillighet. Det har blitt blant avvist med en gang, fordi ledelsen sier vi er en kompetansebedrift og må beholde den riktige kompetansen på huset.
- Det er ikke sikkert resultatet hadde blitt så veldig mye annerledes. Men gjennomføringen hadde blitt bedre, særlig for de det gjelder, mener klubblederen.
- Du sier at det å slutte er en tilbakemelding til ledelsen. Hva går tilbakemeldingen ut på?
- Det kan være flere ting. Men jeg kan si det slik: Hvis jeg hadde hatt 100 prosent tro på hele planen, så hadde jeg kanskje ikke gått.
Hva handler det om? Det er her klubblederen veier sine ord.
Mellom linjene kan vi uansett lese: Det merkes at TVNorge ikke styrer skuta selv, men eies av den amerikanske giganten Discovery.
- Det blir tatt flere avgjørelser langt over hodene på oss, ofte med liten påvirkning fra oss som jobber her. Det er en måte å jobbe på som jeg ikke trives med, sier Hernæs.
- Kort vei til beslutningene har vært en styrke. Og at vi jobbet sammen hele huset om noe. Nå får vi servert ferdige planer fra toppen, fortsetter han.
Fra TVNorge til Discovery
Jon Hernæs kom til TVNorge i 2001 for å jobbe med rapportering av musikkbruk til Tono. Den observante musikkfans vil også huske ham som tidligere medlem av rockegruppa Gluecifer. Hernæs er også en engasjert fan av Vålerenga, og aktiv i Grüner Fotball.
Gjennom 17 år i TV-selskapet har han gradvis fått nye oppgaver, og sjekker nå ut som Content Manager.
Fra denne epoken er det særlig de tolv årene i midten som skiller seg ut:
- Den magiske perioden fram til 2015: Da hadde vi 12 sesonger på rad med all time high på både omsetning og seertall. Det tror jeg få TV-hus kan sammenligne seg med. Da var det noe å feire nesten hver eneste dag.
- Den tida kommer nok ikke tilbake, men det får være et godt minne, oppsummerer Hernæs.
Det var på tampen av gullårene, i 2012, at giganten Discovery kjøpte TVNorge fra tyske ProSiebenSat.
- Gikk det «for godt»? Sov man i timen?
- Det er selvsagt lett å være etterpåklok. Men det at det gikk så bra på lineært TV, og fortsatt går bra, har kanskje gjort at vi ikke var tidlig nok ute digitalt. Det presset seg ikke fram endringer som kunne gjort omstillingen mindre smertefull, tenker Hernæs.
I dag er det nettopp strømmetjenesten Dplay han jobber med. Den fikk mye kritikk de første åra, men begynner nå å bli «en ganske bra tjeneste», mener klubblederen.
- Det er masse unikt innhold. Og her ser vi selvsagt fordelen med å ha en stor internasjonal eier: Vi får et kjempebibliotek med serier og programmer fra Discovery som er ettertraktet.
- Nå har vi endelig også fått muligheten til å vise innholdet på «AVOD», altså reklamefinansiert strømming. Det er en helt opplagt ting å gjøre på intenett, for en målgruppe som er vant til å se reklame foran videoinnholdet.
Kan snakke med alle
Jon Hernæs har ofte vært de ansattes ansikt utad de siste årene, når det har handlet om nedbemanning, sjefer som slutter eller andre tøffe tak.
Det er i «toppene» vi har sett klubblederen i media. Klubbarbeidet i hverdagen har vært langt mer dagligdags, understreker han.
- Jeg synes det har vært ekstremt givende, og en viktig jobb. Når man får god tilbakemelding fra både ledelsen og kollegene er det fint. Jeg tror jo på dette, at en fagforening er en styrke for alle parter, sier Hernæs.
- Så er det klart at det noen ganger blir mye. Det har vært enkeltsaker som har vært skikkelig tunge. Folk som mister jobben og ansatte som ikke føler seg rettferdig behandlet. Slike saker har vært det vanskeligste.
I rollen som klubbleder har forholdet til ledelsen i all hovedsak vært godt:
- Jeg synes vi har hatt et ganske brukbart samarbeid. Selv om vi ikke alltid blir hørt, så blir vi tatt med i forhandlinger, og fått gjennomslag for noe.
- Men vi opplever det nok litt forskjellig også. Når Tine sier at selskapet er glad for at nedbemanningen har gått uten konflikter, så opplever jo vi hele situasjonen som en konflikt. At noen blir sagt opp og mister jobben motvillig, det er uheldig.
Sånn skal det også være, at man noen ganger er uenig. Det er en del av gamet, uten at det trenger å bli personlig. Hernæs sier det slik:
- Jeg går ikke ut herfra med uvenner. Jeg kan ta alle i hånda og takke for en fin tid. Så aksepterer vi at det er noe vi har vært uenig om, men det betyr ikke uvennskap eller «hard feelings».
- Ta med folk på råd
Hva blir viktig videre for Discovery?
Jon Hernæs vil ikke være den som går ut døra med skråsikre råd til dem som blir igjen. Han skryter også av nettopp alle kollegene som er igjen:
- Det som binder meg til stedet er jo først og fremst alle gode kollegene, som jeg kommer til å savne. Derfor blir det vemodig å slutte, sier han.
Og nettopp disse folka er det viktigste for selskapet famover, understreker han:
- Jeg håper Discovery fortsetter å ta vare på alle de fantastiske folkene som jobber her. De som har skapt alle resultatene. Ta folk med på råd, sånn som vi alltid har gjort her. Og det er ingen tvil: jeg kommer selvsagt til å heie på Discovery, selv om jeg slutter nå.
1. juli er han ferdig. Hva skjer da?
- Jeg har begynt jakten, men jeg har det ikke veldig travelt. Dessuten aner jeg ikke hvordan man søker jobb - det er det lenge siden jeg har gjort, sier han muntert.
Sist gang han søkte arbeid var på en tid da man sendte rapporter på faks. I dag redigerer han forsiden på Dplay.
Det har skjedd mye, men det er langt igjen. Og Hernæs blir kanskje med på et annet medieeventyr videre:
- Akkurat hva jeg skal gjøre, vet jeg ikke. Men jeg føler meg ikke ferdig med denne bransjen
- Et helt annet selskap enn for to år siden, sier Tine Austvoll Jensen. Men det har også gitt resultater og digital vekst
- Det er ingen tvil om at vi er et annet selskap i dag enn vi var da vi startet transformasjonen av TVNorge og Discovery for to år siden. Men det gjør også at vi har kunnet styrke oss digitalt – og at vi i dag fortsatt spiller en viktig rolle i det norske TV-markedet.
Det sier administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Networks Norway til Medier24 om uttalelsene fra avtroppende klubbleder Jon Hernæs.
Toppsjefen sier videre:
- Vi har nå vært gjennom tre omstruktureringer på under tre år. Nærmere 60 ansatte har forlatt huset som et resultat av disse prosessene. Samtidig har ny kompetanse kommet til. Slike prosesser tærer på organisasjonen.
- Men i krevende tider som dette, er det også viktig å løfte blikket: Når vi nå går inn i de siste ukene før sommerferien, kan vi se tilbake på et halvår som er historisk for TVNorge og Discovery. Vi vokser mer enn alle de andre TV-husene og vi har mangedoblet abonnementstallene på Dplay og Eurosport Player.
- Det har vi klart fordi vi er en del av et globalt TV-hus, med store muskler, som har støttet planene vi har lagt her i Norge og som har vist vilje til å investere mer i norsk innhold, Eliteserien og OL. Og fordi vi har tatt grep og rigget oss for nye tider, sier Jensen.
Prosessene rundt nedbemanningene omtaler Discovery-sjefen slik:
- Vi har vært gjennom tre runder med nedbemanninger, uten arbeidskonflikter. Det til tross for at vi ikke har lagt opp til frivillige prosesser. At det oppstår er viss friksjon mellom fagforeninger og ledelse, er naturlig. Jeg opplever likevel at vi har hatt gode og konstruktive dialoger, som har bidratt til gode prosesser.
- Og som Jon sier: Vi har til tider vært uenige. Det er nok ikke til å unngå. Jeg har samtidig stor respekt for jobben Jon har gjort som fagforeningsleder. Han har vært en klar og tydelig stemme inn mot ledelsen, på vegne av de ansatte. Han har opptrådt svært ryddig i rollen, og bidratt med konstruktive innspill gjennom alle de tre prosessene.
- Vi skylder ham en stor takk for innsatsen han har lagt ned i selskapet, og jeg ønsker ham alt godt med neste kapittel. Vi ser nok mer til Jon snart, sier Jensen.