Norsk Tipping liker ikke at fotballen er solgt til TV-kanal som sender utenlandsk spillreklame

Nå kan det spøke for «Tippeliga»-navnet og sponsoratet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB):  Vi skulle svært gjerne sett at rettighetene ble solgt til aktører som er lojale mot reklameforbudet, det vil si loven som forbyr utenlandske bettingselskaper å markedsføre seg i Norge. Det er ikke Discovery, derfor er vi ikke fornøyde med beslutningen som er tatt av norsk fotball i dag, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid til Kampanje.

Discovery-gruppen, som sendte reklame for utenlandske spillselskaper i forbindelse med europaligasendingene torsdag, skal ha betalt 2,4 milliarder kroner for å sende norsk eliteserie og 1. divisjon i fem sesonger fra 2017.

Vi vet utmerket godt at inntektene fra bettingselskapene betyr mye for Discovery og andre kanaler som omgår reklameforbudet. En stor del av pengene som er blitt lagt på bordet for rettighetene kommer fra den internasjonale bettingindustrien, sier Almlid.

Det er uklart om salget av TV-rettighetene påvirker Norsk Tippings mangeårige sponsorat av eliteserien. Siden 1990 har tippeselskapet kjøpt navnerettighetene og kalt toppdivisjonen for «Tippeligaen».

Den nåværende avtalen gikk ut etter 2015-sesongen. Partene er i forhandlinger om en ny avtale.

– Det er nyttig for oss at beslutningen om salget av medierettighetene ble tatt før vår avtale med norsk fotball fullføres, sier Almlid til Kampanje.

Powered by Labrador CMS