Oslo (NTB): – Vi følger med på alt. Rettigheter er ikke noe du eier, men noe du har på lån. Heldigvis har vi eliteserien for seks år. Da kan du legge mer ressurser i det. Premier League selges for tre år. Nå er det allerede inne i første sesong. Om litt over ett år er det til salgs igjen, sier Jan-Erik Aalbu, sportsdirektør i Discovery Norge.
– Og da er dere med i budkampen?
– Vi er alltid interesserte i rettigheter, så lenge de er lønnsomme ... Det er bestandig slik at blekket knapt har tørket etter at rettigheter er sikret, før du skal regne på det igjen. Det er tøffe ting. Det er ikke bra å miste noe du elsker, men samtidig utrolig godt å snappe noe andre har. Vi har opplevd det noen ganger, sier Aalbu.
Takker rival
TV 2 skal ha betalt 1,8 milliarder kroner for den nåværende PL-avtalen. Prisen ble langt høyere enn noen trodde, ettersom Discovery var med i budkampen for alvor.
I Sverige er det Viasat-systemet som har sikret seg Premier League-fotballen.
– Vi vet det kommer flere fighter. Det vill alltid være slik at vi har ting våre konkurrenter ønsker og de har ting vi ønsker. Vi har amerikanske eiere som er store og ekstremt tunge internasjonalt.
– Discovery har store finansielle muskler, men det er ikke slik at pengene bare detter ned i hodet på oss. Det gjør dem ikke. Bare når det er potensial for lønnsomhet, understreker Discovery-toppen.
Han har allerede «rappet» norsk eliteserie og 1. divisjon fotball fra konkurrenten.
Det førte til at norsk klubbfotball fikk en noe mindre fremtoning hos TV 2, noe Aalbu overhodet ikke ser på som et handikap.
– Nei, jeg vil nesten si de har gitt oss en flying start. Nå vil forhåpentlig folk føle at de tror noen virkelig satser på fotballen. TV 2 har gjort en veldig god jobb i mange år, men gjemt bort de beste kampene mot slutten, sier Aalbu.
Sport på TVNorge
Han skal gi «fotball til folket», som han kaller det. Det betyr at også TVNorge, som hadde mye sport på tablået da kanalen kom på lufta i 1988, får en noe tydeligere sportsprofil.
– Seerrekordene her på huset er sport, noe jeg er veldig stolt over. Derfor har vi lagt inn vår hovedkanal i noen av kampene neste sesong. Det vil gi større seerandeler, siden det er en kanal folk ser mer på gjennom uka. Men gode rettigheter når folk fram til uansett.
– Hadde vi hatt OL i morgen og lagt stafett med Northug og Sundby på Vox, hadde nok folk funnet fram til den. Alle hadde snakket om det i forkant. Godt innhold finner alle fram til. Ekstremt godt innhold blir alltid omtalt, da finner folk kanalene. Å tro at du ikke ville fått gode seertall på hoppuka hos oss, tror jeg er å undervurdere verdien av gode rettigheter, mener Aalbu.
52-åringen har allerede en stab på 15 ansatte.
– Vi skal opp i 20-25 før vi er ferdig rigget for fotball og OL. I tillegg blir det en del frilansere. Vi må ha flere folk å spille på. Vi skal sende 480 kamper, 16 i uka. Vi var nervøse da vi hadde én kamp i uka for fire år siden, sier en spent Aalbu.
Lørdager skal gå under tittelen «derbylørdag». Søndager blir det 1. divisjon (15.00), eliteserie (18.00) og hovedkamp fra eliteserien (20.00). Det blir også mandagskamp. I tillegg legges det opp til magasinsendinger med scoringer og en form for fotballekstra underveis i søndagskampene.
LES OGSÅ:
Discovery antyder ukritisk fotballjournalistikk neste år: «Vi skal spille på lag. Vi skal være en ekstremt lojal partner til Fotballforbundet»
– Det Aalbu sier han skal gjøre, er noe annet enn det jeg mener er journalistikk, sier VGs nyhetsredaktør om Discoverys «lojale sportsdekning»