Oslo (NTB-Steinar Bjerkmann):
Jan Erik Aalbu jakter Discovery-forsterkninger hos konkurrentene, men det går mot lite kritisk dekning av den norske eliteseriefotballen neste år.
– Vi kommer nok ikke til å sparke trenere, som andre prøver å gjøre. Det tror jeg ikke, men vi kommer til å se på hvilken profil vi skal ha, sier Aalbu til NTB.
Den mektige sportssjefen i Discovery bobler over på kontoret i Nydalen der han på inn- og utpust snakker om hvordan han skal gjøre Eurosport Norge til det viktigste sportsbrandet i landet gjennom «fotball til folket», som han omtaler det.
– Vi skal spille på lag. Vi skal være en ekstremt lojal partner til fotballforbundet og klubbene. Vi skal være på lag med supporterne og spillerne. Vi skal ikke jakte på tabloide overskrifter til nyhetssendingene. Det får andre TV-hus ta seg av, sier Aalbu.
– Vi skal løfte produktet. Det vil klubbene merke sterkt. Vi skal ikke være en trussel. Folk skal ikke være redde for å stille opp. Vi skal ikke jakte toppsaker eller klikk, sier den tidligere fotballspilleren.
– Men blir dette da et journalistisk produkt?
– Dette er absolutt et journalistisk produkt.
Satser på åpne kanaler
– Hva om det dukker opp en juicy sak?
– Det kommer an på hva slags sak det er. Har en spiller kranglet med kona og skal skilles i over i morgen, er det ikke en sak for oss. Det er ikke det vi skal ha. Vi skal dyrke fotballkampen, understreker sportssjefen i Discovery.
– Men er gutten satt ut av fotballaget på grunn av trøbbel, må vi kanskje nevne hvorfor han er vraket. Men det er ikke den linjen vi skal ha, sier Aalbu til NTB.
Han legger ikke skjul på at norsk seriefotball er viktig når Eurosport Norge skal bli noe annet enn en kanal «langt ut i kanallista».
– Eurosport Norge skal bli det viktigste sportsbrandet i Norge. Og når jeg sier det, tenker jeg ikke på NRKs, TV 2s eller TV3s hovedkanal, men rendyrkede sportskanaler. Eliteserien skal være med å bygge den.
- Vi får flere seere på Eurosport, siden vi får en helt annen promoteringsflate. Og en annen grunn er at det blir fotball til folket. Vi løfter fotballen fra å ligge bak høye betalingsmurer til å ligge på åpne kanaler. Det blir dobbelt så mange norske seriekamper på åpne TV-kanaler, sier Aalbu.
Han henter inspirasjon fra Sky Sports og ESPN, giganter i utlandet.
– Da Discovery kjøpte Eurosport, var det mye med tanke på hvordan ESPN er bygget opp i USA. Det er helt klart noe man har sett opp til, sier sportssjefen.
Derby på lørdager
Den kanskje viktigste nyvinningen i satsingen er «derbylørdagen», som skal bygge opp engasjementet rundt norsk fotball.
– Nå prater jo folk knapt om Vålerenga mot Lillestrøm, bortsett fra nå som lagene sto i nedrykksfare og kunne sende hverandre ned.
– En derbykamp kan være Rosenborg mot Molde. Kristiansund mot Molde er en helt åpenbar derbykamp. Der må vi gå inn og se om vi ikke kan få satt i gang litt diskusjoner om hvor sykehuset bør ligge. Du kan ha Aalesund mot dem begge. Viking – Brann er en annen. VIF kan også møte Stabæk og Strømsgodset. Og Odd mot Sandefjord. Nå mistet vi ett i Nord-Norge, selv om det er mer slaget om Nord-Norge.
– Men det høres ut som det blir lite Sarpsborg i derbylørdagen?
– Det kan bli lite Sarpsborg, men vi kan for eksempel ha dem mot Lillestrøm.
Aalbu har allerede hentet inn flere profilerte navn fra konkurrentene. Den jakten fortsetter inn mot seriestart til våren.
– Det er naturlig å se til de andre TV-husene. Det er ikke så mange steder å se. Vi er ikke USA hvor det er 40 TV-kanaler. Da må vi se på folk som allerede er på TV i dag, sier Aalbu.