Komiker Rune Andersen med sine tre søstre fortalte om sin vonde oppvekst i "Vårt lille land" på TV 2 i går kveld. Fra venstre: Bente Elin Andersen, Mai-Britt Ljosdal, Rune Andersen og Siv Hellum.

Fra solid september til knallstart på oktober for TV 2: Søndagens sesongpremiere av «Vårt Lille Land» ga ny rekord

Hele 538.000 fikk med seg historien om Rune Andersen og søstrene sin vonde oppvekst. Mens 667.000 fikk med seg sesongens første Farmen-søndag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hele 538.000 seere fulgte premieren av «Vårt lille land» på TV 2 søndag kveld. Dette er ny seerrekord for programmet.

«Skal vi danse», «God kveld Norge» og «Senkveld» satte alle nye sesongrekorder denne helgen, mens «Farmen» øker mot fjoråret, melder TV 2 mandag formiddag. 

- «Vårt lille land» er en varm dokumentarserie om vanlige mennesker - og det ekte livet, på godt og vondt. Disse seertallene forteller oss at dette er fortellinger folk vil ha. En stor oppmuntring for oss i redaksjonen, og hele TV 2, sier redaksjonsleder Tonje Steinsland.

Tonje Steinsland.

Historien om Rune Andersen og søstrene sin vonde oppvekst fikk med 538.000 seere en andel på hele 52,5 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 45,4 prosent blant alle TV-seerne.

Det vil si at nesten halvparten av alle som så på TV i går kveld, fikk med seg programmet. 

TV 2 melder videre om en sterk helg, med flere bestenoteringer: 

Programleder Gaute Grøtta Grav og deltaker Line Suomalainen, som røk ut søndag kveld.
  • The Voice ble sett av 601.000, mens Senkveld ble sett av 547.000 seere fredag, noe som er ny sesongrekord.
  • Lørdag satte også Skal vi danse ny sesongrekord med 580.000 seere, mens God kveld Norge satte sesongrekord med 381.000 seere.
  • Og søndag kveld så 667.000 seere på Farmen. Dette er en økning fra fjoråret hvor 636.000 seere så på den første ukesfinalen.

Solid september for TV 2

Den gode helga og starten på oktober kommer etter det TV 2 kan oppsummere som en knallsterk september: 

  • Hovedkanalen TV 2 fikk en kraftig vekst i september, med en økning på hele 5,1 prosentpoeng fra september i fjor. TV 2 fikk en markedsandel 23,2 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år.
  • Også den daglige seertiden økte med tre minutter mot fjoråret: Hovedkanalen TV 2 var dermed større en NRK og over dobbelt så store som TVNorge.

- September er jo en av de viktigste reklamemånedene i året. Da er det viktig at spesielt hovedkanalen står sterkt. Ikke bare var Sykkel-VM en stor suksess. Også flere av våre underholdningsprogrammer, samt TV 2 Nyhetene vokste.

- Med Farmen så vidt i gang, og på nivå med tidligere år, så lover dette svært godt inn mot resten av den viktige TV-høsten, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i en melding om septembertallene. 

Større enn NRK - konkurrentene taper seg

August ble dårlig målt mot fjoråret, i konkurranse mot en sterk OL-måned i fjor.

September ble altså langt bedre, og etter en måned mange store hendelser og ikke minst valg, utmerker også Nyhetskanalen seg - nå med en markedsandel på 3,2 prosent i september. 

- Dermed har TV 2 Nyhetskanalen etablert seg som den femte største kanalen i Norge. Det er rett og slett formidabelt, og det bekrefter seernes anerkjennelse av den jobben som gjøres i TV 2 for å være først og best på nyheter, kommenterer Rønningen.

Samlet sett økte TV 2-kanalene med 5,1 prosentpoeng i september og endte på 33,7 prosent markedsandel. Dermed knuste TV 2 alle konkurrentene samlet sist måned i den kommersielle målgruppen; både Discovery og MTG går ned, til henholdsvis 22,4 og 9,4 prosent markedsandel. 

NRK øker imidlertid litt, og får en samlet markedsandel på 26 prosent i september. 

Slik var TV-markedet i september: 

(Alle tall er markedsandeler i prosent).

Kanaler 2016 2017
TV 2 18,1 23,2
TV 2 Zebra 2,7 2,1
TV 2 Livsstil 2,4 2,5
TV 2 Humor 1,3 1,5
TV 2 Nyhetskanalen 1,9 2,5
TV 2 Sportskanalen 0,6 0,6
TV 2 Sport Premium 1 1,6 1,4
TV 2 reklame-tv 28,6 33,7
TV 2 samlet 28,7 33,8
TVN 12,8 10,5
FEM 2,9 2,1
MAX 4,1 4,1
VOX 1,9 2,0
Discovery 1,6 1,3
TLC Norge 1,7 1,1
Eurosport 1 0,2 0,1
Eurosport Norge 0,5 1,1
Discovery reklame-tv 25,7 22,4
TV3 6,3 4,7
Viasat 4 3,1 2,9
TV6 2,0 1,9
MTG reklame-tv 11,5 9,5
NRK1 15,8 19,0
NRK2 2,3 2,4
NRK3/Super 5,0 4,6
NRK samlet 23,1 26,0
VG 0,5 0,2
Andre 10,6 8,1
Total tv 100,0 100,0
Powered by Labrador CMS