DSC_2915

Discovery-sjefen: – Vi skipper 30-årskrisa og stormer inn i et nytt TV-tiår

Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen er klar med vårens satsninger for TV Norge. Det blir true crime, talentshow og flere av vårens «Ex on the Beach»-profiler returnerer til skjermen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag har TV Norge-eier Discovery sin vårlansering, og markerer samtidig at TV Norge fyller 30 år. 

– Det er utrolig morsomt å feire 30 år og samtidig legge bak oss et år fullt av rekorder. OL var et gedigent høydepunkt, og med Ex on the Beach har vi tatt steget opp på strømmetopplistene. Så vi skipper 30-årskrisa og stormer inn i et nytt TV-tiår, sier Tine Austvoll Jensen, sjef for TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding. 

Til Medier24 sier hun at hun gleder seg til å markere kanalens 30-årsjubileum og ikke minst muligheten til å få gjøre det på dagen 30 år etter at TV Norge ble lansert. 

– En del av dem som var i salen her i dag var nok ikke født enda. Berlinmuren delte Europa i øst og vest og vi var sulteforet på valgmuligheter på TV, sier hun til Medier24. 

Mia Gundersen og Ola Conny mot Nordkapp

Til våren lover hun at det kommer en rekke spennende satsninger fra TV Norge og Discovery. 

Programdirektør i Discovery, Eivind Landsverk, sier at det blir en blanding av kjente klassikere og noen nye sprell. 

– Det er mange kjente konsepter som har gått i mange år, som publikum elsker og vil ha, sier han og fortsetter: 

– Jeg tror det er viktig å bevare det seerne kjenner, spesielt innenfor lineær-TV, så kan vi heller eksperimentere litt mer digitalt, sier han. 

Mia Gundersen og Ola Conny Wallgren skal måle krefter med kjente idrettsprofiler i vårens «71° nord – Norges tøffeste kjendis».

Gundersen og Wallgren skal av gårde sammen med Silje Norendal (snowboardkjører), Thomas Alsgaard (tidligere langrennsløper), Iman Meskini (skuespiller), Jahn Ivar «Mini» Jakobsen (tidligere fotballspiller), Guro Fostervold Tvedten (journalist), Vita Mashadi (TV-personlighet) og Yousef Hadaoui (komiker)

Se live intervju med Tine Austvoll Jensen og Eivind Landsverk: 

True crime-satsing

Allerede i desember blir det premiere på den storstilte humordramaserien «Oljefondet» med Thomas «Fingern» Gullestad i hovedrollen. Serien er skrevet og produsert av Harald Zwart. – «Oljefondet» er inspirert av virkelige hendelser, og lager humor av de absurde situasjonene som kan oppstå når det smånaive norske sosialdemokratiet møter det blodkyniske profittjaget i den internasjonale businessverdenen. Resultatet er blitt ekte norsk humor i Hollywood-klasse, sier programdirektør i Discovery, Eivind Landsverk i en pressemelding. Discovery har tidligere avslørt at de nå entrer true crime-sjangeren, og den første produksjonen blir å se til våren.– I «The Oslo Killing» tar vi opp et 44 år gammelt drap som skjedde i Holmenkollen. Datteren til den drepte diplomatfruen Anni Nielsen Iranzo legger ut på en reise som tar henne verden rundt på jakt etter svar. Det blir veldig spennende, og kanskje kan vi til og med bidra til å oppklare saken, sier Landsverk videre i meldingen. sOgså Anne Rimmen blir å se på TV Norge-skjermen til våren. Hun er klar med et nytt talentshow – som skal være løsere i snippen enn The Voice og Idol, skal vi tro pressemeldingen. 

– «All Together Now Norge» er et storslått men likevel litt mindre høytidelig talentshow enn man er vant med. Her handler det ikke om platekontrakt eller popkarriere, det handler om å finne folk som evner å «ta scenen» umiddelbart og få de 100 musikkekspertene i dommerpanelet opp av stolene og med på allsang. Det blir et feelgood-program for hele familien, sier Landsverk i meldingen. 

«Influensere» på Dplay

Av nye konsepter som kommer til våren kan kanalen blant annet frist med et comeback for en av høstens store Discovery-profiler, Melina Johnsen fra «Ex on the Beach». Hun returnerer til skjermen i programmet «Influenserne». 

. Melina Johnsen er en av deltakerne i TV Norge-satsingen Ex on the Beach. Her under høstlanseringen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Også Henrik Elvejord Borg fra samme serie blir en del av «Influenserne».

– «Influenser» har i løpet av få år, nærmest bare måneder, gått fra å være et fremmedord til å bli en yrkestittel omtrent like vanlig som bonde eller tannlege. Det finnes mange av dem i Norge, og de er ikke bare bloggere. De engasjerer tusenvis av mennesker på sine foretrukne digitale plattformer, og vi har fått lov til å komme tett på noen av de kuleste. Vi håper Influenserne vil gi gode strømmetall på Dplay, sier Landsverk i meldingen. 

Mer humor

Humorsatsingen skal fortsatt stå sterkt, og vi får et gjensyn med Thomas Giertsens «Helt perfekt», «Neste sommer», «Praktisk info med Jon Almaas» og Harald Eia-ledede «Brille».

Andre kjente TV-konsepter som dukker opp på skjermene denne våren er «Insider», «Jegertvillingene», «Gift ved første blikk» og «4-stjerners middag».

Av nyskapninger på dokuseriefronten merker vi oss «Ambulansen», hvor vi får bli med på innsiden av ambulansetjenesten.

Ny er også serien «Ras», der det handler om hverdagen til de som lever av å holde veier, jernbanespor, hus og hjem trygge for fjellras. I samme sjanger dukker også serien «Havna» opp – der vi skal få bli flue på veggen ved noen av Norges aller travleste havner.

Powered by Labrador CMS