Discovery mener alvor: Sluker hele Eurosport for 4,4 milliarder kroner
Og nå trapper de snart opp i Norge, varsler Harald Strømme.
Denne artikkelen er over to år gammel.
For noen år siden overtok den amerikanske mediegiganten Discovery Communcations den nordiske TV-divisjonen til SBS - inkludert de norske TVNorge-kanalene.
Discovery kjøpte da også 20 prosent av Eurosport. I fjor økte de til 51 prosent. Og nå går TV-giganten enda hardere inn i sportsmarkedet: I dag varslet konsernet at de overtar de resterende 49 prosentene av Eurosport for 491 millioner euro, nær 4,5 milliarder norske kroner.
- Dette er godt nytt, og Discovery gleder seg til å styrke merkevarene med enda mer sport - til det beste for seere, annonsører og TV-distributører, sier CEO David Zaslav i en pressemelding.
TVNorge-sjef og norsk Discovery-sjef Harald Strømme er naturlig nok også fornøyd. For litt siden ble det kjent at konsernet har kjøpt OL-rettighetene fra 2018.
Og snart blir Eurosport en alvorlig konkurrent i Norge, med en ny norsk kanal.
Slik omtaler Strømme planene framover i en melding fra Discovery torsdag:
- Dette er gode nyheter, og nok en bekreftelse på at vi mener alvor med vår sportssatsing. I høst kommer vi til å merke at satsingen trappes opp også i Norge. Da lanserer vi en egen norsk Eurosport-kanal med det passende navnet Eurosport Norge.