Etter en lang og tøff periode kan Tine glise: TVNorge-eier Discovery har nådd 200.000 betalende abonnenter

- Det har vært tøft, men vi begynner å se lyset i enden av tunnelen, smiler administrerende direktør Tine Austvoll Jensen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De siste to årene har det blåst kraftig rundt TVNorge-eier Discovery Networks Norway og toppsjef Tine Austvoll Jensen.

I alt har de vært gjennom fire nedbemanninger, opplevd fall i lineær TV-titting, flere lederbytter, og krangler med TV 2.

For å nevne noe.

- To krevende år

Administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Network Norge.

Administrerende direktør Jensen innrømmer overfor Medier24 at det har vært tøft.

- Det er 75 ansatte som har forlatt oss og en plass mellom 40 og 50 har kommet til. Så det er klart at det har vært krevende.

De som følger bransjepressen til daglig har sett at selskapet har vært gjennom store forandringer etter at Tine Jensen overtok roret i slutten av februar i 2017. Det har ikke vært langt mellom overskrifter som peker på fall og nedbemanning.

Men det er bare en liten del av historien, for utenom å øke innholdsinvesteringene med en halv milliard, så har selskapet:

  • Gjennomført suksessfulle OL-sendinger
  • Kjøpt flere sportsrettigheter
  • Skapt digitale suksesser
  • Endret totalt om på organisasjonen
  • Økt markedsandel lineært 

Og nå kan Medier24 avsløre gjennom sikre kilder at de har nådd 200.000 betalende abonnenter. Dette ønsker derimot ikke Discovery-ledelsen å innrømme.

- Vi har nådd noen digitale milepæler den siste tiden, men vi kommentarer aldri tall. Men vi kan innrømme at vi har satt en del rekorder i det siste, så det har blitt kakespising og feiring på huset, smiler Jensen og fortsetter:

- Vi begynner å se resultatene av to år med målbevisst arbeid. Det har vært to krevende, men også begivenhetsrike år. Her vi står nå i slutten av 2018, har jeg en god følelse, og jeg føler endelig vi ser hint av lyse i enden av tunnelen. Det betyr ikke at ting blir lettere fremover i en bransje som endrer seg, men vi ser at strategien vi har jobbet med gir resultater, sier hun til Medier24

- Vi har ingenting å skjemmes over

I en tid der unge nesten ikke lenger ser på TV, men ønsker å strømme innholdet, har en av sukessfaktorene for Discovery vært å satse på sport og unik norsk underholdning.

Toppmøtet under Nordiske mediedager i 2018, bestående av Tine Austvoll Jensen, Olav T. Sandnes, Thor Gjermund Eriksen, Gard Steiro, Jan Grønbech og Morten Aass. Programledere Fredrik Solvang og Sigrid Sollund.

I 2015 ble det klart at Discovery betalte 2,4 milliarder kroner for TV-rettighetene for eliteserien og 1. divisjon fotball for perioden 2017-2022. Dette økte markedsandelen «nesten over natta».

Så kom to suksesser på rad etter OL på underholdningssiden med «Hvite gutter» og den særlig kontroversielle reality-serien «Ex on the Beach».

Der TV 2 Sumo har holdt på i årevis, tok det lang tid før Discovery svarte med Dplay. Jensen innrømmer at Discovery var sent ute med å melde seg på «den digitale festen», men:

- Det var mye kluss med Dplay da tjenesten ble lansert. Nå har vi ingenting å skjemmes over. Vi har brukt de to siste årene på å skru på organisasjonen for å tilpasse det digitale, men samtidig for å beholde posisjonen på lineær TV. Og vi er veldig fornøyde med at det ser ut til at vi har klart å knekke en kode mot de yngre seerne.

Toppsjefen sier at det handler om å skape innhold på brukernes premisser. Og det krever en organisasjon som jobber veldig annerledes enn de gjorde for bare to år siden.

- Smertefull og frustrerende

Siden omorganiseringen begynte, står bare 12 av den gang 175 stillingsbeskrivelser uendret.

I Discovery skiller man ikke mellom lineære og digitale team.

- Dette forteller ganske mye om hvor annerledes vi jobber. Jeg skal ikke legge skjul på at det har vært utfordrende å få til - og vi har stått i våre kamper - men jeg er sikker på at vi kommer godt ut av det. Det ser vi bare nå, for suksessen vi opplever skyldes ene og alene et glimrende lagarbeid, smiler hun og skryter av sine ansatte.

Hun sier at alle skal kunne jobbe med alt. Og det skaper en mer dynamisk organisasjon som evner å skifte fokus når det trengs.

Det smaker nå, men det har også kostet, innrømmer hun.

- Den endringen har vært smertefull og frustrerende for organisasjonen, men det har vært nødvendig. Resultatene nå viser at vi har klart det sammen og det bygger selvtillit i organisasjonen.

Administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Network Norge.

Tester, lærer og prøver

I Norge består Discovery av TVNorge og syv mindre lineære kanaler: FEM, MAX, VOX, TLC, Discovery Channel, Eurosport og Eurosport Norge.

Dette i tillegg til strømmetjenestene Dplay og Eurosport Player.

For å unngå å kannibalisere seere, men samtidig evne å skape innhold som går godt både lineært og på strømming, har de måttet tenke annerledes, sier Jensen.

- Vi snakker i dag mye om publisering internt i organisasjonen, på en helt annen måte enn vi gjorde før. . Og her handler det for oss om å diskutere mye, teste og lære. Bare når det kommer til Ex on the Beach har vi forsøkt fire forskjellige publiseringsstrategier. 

TV-sjefen forteller at det handler om å ta tilbakemeldingene fra brukerne på alvor - noe som gjennomsyrer kulturen og identiteten i Discovery nå.

Avviser amerikansk overstyring

9. februar i 2017 gikk mangeårig Discovery-sjef Harald Strømme på dagen, etter at han var uenig med eierne i veien videre. De ansatte ga uttrykk for at de ikke ønsket en amerikansk sjef - og var glade for at Jensen fikk jobben kort tid etter.

Tidligere har kilder internt i Discovery fortalt Medier24 at man har fryktet en overstyring fra eierne, som i tillegg til å ha ulike sjefer for de nordiske landene - også har en regionsjef.

Administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Network Norge.

Jensen avviser derimot problematikken.

- Er rollen din å gjøre som amerikanerne sier?

- Nei og det har aldri vært sånn. Jeg må nesten le litt av at dette temaet stadig vender tilbake. Da jeg tok over var jeg opptatt å sjekke om vi sto ved den strategien vi allerede hadde utarbeidet. Og det gjør vi. Men jeg sparrer med det internasjonale miljøet og får mye energi av det. Discovery er stort sett over hele verden og det gir oss et stort nettverk av dyktige folk rundt oss.

- Hvordan blir det for dere fremover?

- Kort oppsummert tror jeg det blir krevende, men vi ser lyset i tunnelen. Og det er godt. Det vil fremdeles være store og kraftige endringer, men jeg føler at vi er godt rigga for det nå.

- Kommer det nye nedbemanninger hos dere?

- Vi tilpasser hele tiden organisasjonen etter terrenget og tar ned kostnadene når det trengs, men vi jobber aller helst med å øke inntektene. Det har blitt vanskelig å spå hva som kommer rundt neste sving i denne bransjen. Enn så lenge gleder vi oss over at det går godt, men vi følger hele tiden med.

Powered by Labrador CMS