TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager, fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG).
Gard L. Michalsen
TVNorge og TV3 advarer mot strengere regler for pengespillreklame. Truer med full stans i norske produksjoner
Ifølge TVNorge og TV3 kan minst 150 millioner kroner i inntekter bli borte i år om regjeringen forbyr pengespillreklame. Det vil ramme norske tv-programmer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Dette vil ha store konsekvenser for oss, det norske tv-produksjonsmiljøet, og norsk mediemangfold, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge-eier Discovery Networks til Dagens Næringsliv.
Sammen med TV3-eier MTG har selskapet utarbeidet et notat som ble lagt fram i et møte med kulturminister Trine Skei Grande torsdag.
«Dersom et forbud kommer 1. juli 2018 og vi må redusere kostnader i samme størrelsesorden som inntektsbortfallet vil nesten alle norske produksjoner bli stanset i høst», skriver kanalene i notatet.
Blant produksjonene som rammes er «71-grader nord», «Neste sommer», «Luksusfellen», «Helt perfekt», og TV3s nye store dramasatsing «Wisting», som er under innspilling nå.
Ifølge norske regler er det bare Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har lov til å markedsføre pengespill i Norge.
Inntektene Discovery og MTG frykter å tape, kommer fra store utenlandske pengespillaktører som Betsson, Unibet og Comeon. Disse reklamerer i dag på norske tv-kanaler som sendes fra utlandet, etter britisk eller fransk tv-lovgiving som åpner for slik reklame.