Tine Austvoll Jensen, administrerende direktør for Discovery Network Norge.

Discovery kommer til å sende spillreklame som er ulovlig i Norge under OL - men ikke når norske utøvere er i aksjon

Det amerikanskeide TV-selskapet vil sende reklamefilmer for utenlandske bookmakere under vinterens olympiske leker. Men lover å skjerme øvelser med norsk deltakelse.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TVNorge vil uansett være hovedkanalen for OL-sendingene fra Pyeongchang. Der får Discovery uansett ikke lov til å sende reklame for utenlandske spillselskapera.

Men samtidig blir det OL døgnet rundt på Eurosport.

Og der kan rettighetshaveren pøse på med reklame for spillselskaper som ikke har lov til å operere i Norge.

– Vi kommer til å vise såkalt bettingreklame på Eurosport-kanalene. Slik annonsering er tillatt på disse TV-kanalene. Vi vil imidlertid kun vise slik reklame under konkurranser der ingen nordmenn deltar, for eksempel i en hockeykamp mellom USA og Sverige, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks, til NTB.

– Dette tilsvarer måten vi gjør det på i dekningen av norsk fotball, der vi ikke viser denne type reklame under kamper i Eliteserien eller landslagets kvalikkamper. Vi har valgt å gjøre det på denne måten for å imøtekomme noen av signalene vi har fått fra toppidretten, sier Skoland videre.

Toppene i norsk idrett har jobbet aktivt for å påvirke Discovery til å respektere at Norsk Tipping og Norsk Rikstoto har enerett i det norske spillmarkedet. Flere i Norges Idrettsforbund og Norges Skiforbund har vært bekymret for uthuling av spillmonopolet.

 

Få reklameavbrudd

Mange seere frykter samtidig at OL-høydepunkter skal drukne i reklamepauser når det er brudd i langrenn eller avgjørende skyting i skiskyting. Discovery-ledelsen lover varsomme avbrudd fra vinterlekene.

– Når det gjelder reklame, kommer vi til å legge oss på samme linje som TV 2 gjorde i OL i Sotsji. IOC har strenge regler for når vi kan vise reklame, og det er kun noen ytterst få øvelser vi kan bryte av med reklame samtidig som utøvere er i aksjon. Når det skjer, er målet å unngå å forstyrre den sportslige opplevelsen, sier Skoland.

 

Delt skjerm?

Nye regler åpner imidlertid for brukt av såkalt delt skjerm under OL. Det betyr at man vise reklame på den halvparten av skjermen, samtidig som øvelsen fortsetter i en annen rute. Dette er så vidt blitt testet i Norge.

Reklame og konkurranser samtidig vil, dersom Discovery velger å teste løsningen, være begrenset til noen sekunder per time.

Powered by Labrador CMS