Over 800.000 fikk med seg herrenes skiskyttersprint søndag formiddag, over en halv million fikk med seg herrenes tapetsering av medaljepallen på 30 kilometeren på morgenen og like mange fulgte OL-sendingene på strømmetjenester gjennom helgen.
Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks er fornøyd:
– Dette er utrolig gøy. En meget sterk start, både for oss og for norske utøvere, sier Skoland til NTB.
Over forventningene
Helt presist var det 568.000 seere som fikk med seg herrenes 30-kilometer langrenn med skibytte søndag morgen. Det utgjør en seerandel på formidable 90 prosent for dette tidspunktet. Noen timer senere var det 832.000 som så herrenes skiskyttersprint. Det utgjorde en seerandel på 77 prosent.
– Det kan knapt bli bedre enn dette. Seertallene og prosentandelen er nesten litt over det vi hadde våget å håpe på, selv om vi jo håper på enda mer, sier Skoland.
Han legger til at åpningsseremonien på TVNorge fredag formiddag ble sett av 343.000, noe som utgjør en seerandel på 74 prosent.
Digitalt OL
Mange har også valgt å se vinter-OL via digitale plattformer.
– Nesten en halv million har fulgt OL på våre digitale flater gjennom helgen. Og de som ser, ser mye. Nå er vi spent på om vår forventning til økt digital seing slår til når arbeidsuka starter og folk logger seg på jobben, sier Skoland.
Totalt hadde Discovery 450.000 startede strømmer på sine to strømmetjenester gjennom helgen. De som gikk digitalt, så i snitt over to timer.
Seertallene fra lørdagens OL-sendinger vil først foreligge tirsdag på grunn av tekniske problemer.
Reklame-bom
Skoland legger ikke skjul på at det også har vært kritikk mot reklameavbrudd under sendingene.
– Vi må innrømme at vi gikk på en smell lørdag. At vi gikk inn med reklame under Marte Olsbus skyting, det er jo en bom. Det må vi innrømme.
- Det skal ikke sendes reklame når norske utøvere går for medalje, selv om det skjedde på delt skjerm, slår kommunikasjonsdirektøren fast.
Han sier det har vært mange hyggelige tilbakemeldinger blant annet rettet mot kommentatorene og ekspertene.
– Så er folk veldig godt vant med OL på NRK uten reklame. Vi kjenner igjen en del av reaksjonene som kom under forrige OL da det for første gang var reklame under sendingene på TV 2.
- Men det er jo sånn at vi lever av reklame, og det må vi sende. Men vi prøver å begrense det. Og jeg kan forsikre at vi tar med oss alle reaksjoner og tar det videre der vi mener at det er rom for forbedringer, sier Skoland.