KJEMPER OM FOTBALL: Alle disse kan være med i kampen om Premier League - her fra TV-toppmøtet under Nordiske Mediedager i mai 2018. Fra venstre: NENT-sjef Morten Aass, VGs sjefredaktør Gard Steiro, Discovery-topp Tine Austvoll Jensen og TV 2-sjef Olav Sandnes.
KJEMPER OM FOTBALL: Alle disse kan være med i kampen om Premier League - her fra TV-toppmøtet under Nordiske Mediedager i mai 2018. Fra venstre: NENT-sjef Morten Aass, VGs sjefredaktør Gard Steiro, Discovery-topp Tine Austvoll Jensen og TV 2-sjef Olav Sandnes.

Krigen om engelsk fotball hardner til: Det endelige slaget nærmer seg også i Norge - kan skje før sommeren

- Selvfølgelig er vi interesserte i å fortsette med Premier League, sier TV 2-sjef Olav Sandnes. Men alt tyder på at han kan få tøff konkurranse.

Publisert

Torsdag morgen kom nyheten om at TV3-eier Nordic Entertainment Group, en del av tidligere MTG, har kjøpt rettighetene til tre nye år med Premier League for Sverige, Danmark og Finland.

Dette kommer i kjølvannet av tidligere salg i andre markeder, og setter fart på spekulasjonene for om de norske rettighetene også nærmer seg en avklaring.

Høsten 2015 kjøpte TV 2 de norske rettighetene for sesongene 16/17, 17/18 og 18/19 til hele 1,6 milliarder kroner, og alt tyder på at TV-selskapet vil være med i kampen denne gangen også.

- Selvfølgelig er TV 2 interesserte i Premier League. Vi har lagt ned mange år og sjelen vår i dette produktet, og er interessert i å fortsette med det, sier TV 2-sjef Olav Sandnes til Medier24 torsdag morgen.

- Men utover det kan vi aldri kommentere konkrete forhandlinger og rettigheter, legger han til.

 

Kan nærme seg norsk avklaring

TV 2-sjefen vil ikke kommentere hva det nordiske salget betyr for rettighetskampen i Norge. Det vil heller ikke de andre norske TV-selskapene, som er omtrent like nøkterne i sine kommentarer:

- Sport er et viktig satsningsområde for oss. Vi er i utgangspunktet interesserte i alle rettigheter som kan være lønnsomme, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery.

- Men vi kommenterer ikke på om vi jobber med spesifikke rettigheter som er i spill, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum i Nordic Entertainment Group - som i dag altså kjøpte rettighetene for våre tre naboland - sier det slik:

- Vi kommenterer ikke PL-rettighetene for Norge nå.

Men etter hva Medier24 forstår, kan det nærme seg finale i den norske kampen om disse rettighetene også. I 2015 kom nyheten den gang i oktober - alt tyder på at det vil skje langt tidligere i år.

Kanskje allerede før sommeren i Norge, men det kan også skje etter ferien.

 

Lavere pris, men nye «spillere»

Det nordiske salget er bare det siste i rekken av mange nyheter om Premier League-rettighetene. Allerede i februar ble det klart at Sky Sports og BT i England tilsynelatende betalte noe mindre for neste periode enn inneværende, «bare» 49 milliarder kroner.

Men siden den gang har også nye spillere meldt seg på:

For en drøy uke siden kom nyheten om at Amazon har kjøpt en bitteliten fotballpakke for strømming av engelsk fotball, i England. Riktignok bare 20 kamper i året, for de neste tre sesongene.

Men det bærer likevel bud om at nye spillere kan melde seg på i kampen.

 

Desperasjon ga milliardpris

Hva som skjer med de norske rettighetene, og ikke minst prisen på dem, er fortsatt åpent.

For tre år siden måtte MTG/Viasat (nå NENT) gi seg før finalerunden, mens Discovery ga TV 2 tøff kamp helt til døra.

Det skjedde kort tid etter at Discovery hadde kjøpt OL-rettigheter for 11,7 milliarder kroner for en rekke land fram til 2024, og kort tid før samme selskap i Norge kjøpte norsk fotball i seks år for 2,4 milliarder kroner.

Begge rappet de fra TV 2.

Høsten 2015 var TV 2, ifølge VG den gang, «desperate» etter å beholde Premier League. Derfor skjøt prisen i været til 1,6 milliarder kroner, noe som skal ha vært en dobling.

Men det førte også til at den engelske fotballen ikke lenger var like lønnsom for TV 2.

Fra å være selskapets kanskje mest lønnsomme virksomhet, har regnskapene de seneste åra antydet en helt annen historie. Samtidig som prisen for forbrukeren har skutt i være - til 399 kroner for en fotballpakke på TV 2 Sumo.

Når rettighetene ikke lenger er like lønnsomme, er TV 2 på den ene siden ikke like avhengige av dem.

Samtidig er de kanskje minst like desperate - ettersom Premier League nå er en av få sportsrettigheter i «eliteklassen» som TV 2 fortsatt har, og flaggskipet i Sumo-pakken.

For både Discovery og NENT (MTG) kan Premier League komplettere en allerede fyldig fotballpakke, med henholdsvis norsk fotball og Champions League.

Men vi kan også se nye former for samarbeid rundt engelsk fotball: I fjor ble det klart at TV 2 skal sende ukentlige kamper fra nettopp Champions League, i samarbeid med NENT.

 

- Ikke for avhengig av enkeltrettigheter

På direkte spørsmål fra Medier24 vil TV 2-sjef Olav Sandnes imidlertid tone ned «avhengigheten». Han svarer slik på spørsmål om hvor viktige disse rettighetene er:

- Vi er veldig bevisste på at rettigheter er til leie. Det sier vi både når vi får og mister dem. Derfor er det viktig av oss å ikke gjøre oss for avhengig av enkeltrettigheter.

- Men vi har selvsagt ambisjoner, også på fotball, framover, sier Sandnes.

- I forrige runde gikk prisen til værs og lønnsomheten ned, men siden har tendensene fra utlandet vært en liten konsolidering av prisnivået. Har vi nådd taket for hvor mye dere kan betale for engelsk fotball?

- Det kan jeg ikke kommentere, sier TV 2-sjefen.

 

Powered by Labrador CMS