Rosenborg - Odd (3-0). Odds Steffen Hagen (tv) og Rosenborgs Nicklas Bendtner i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Odd på Lerkendal Stadion.
OLE MARTIN WOLD
Eurosport vant det første slaget om seerne - fikk til sammen en halv million seere på tre kamper
Og det var få som fulgte TV 2s FotballXtra.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mest sett var søndagens kveldskamp mellom Rosenborg og Odd. 195.000 seere i snitt fulgte toppoppgjøret.
Tidligere søndag så 127.000 seere møtet mellom Tromsø og Brann. Samtidig hadde TV 2s omdiskuterte FotballXtra med innlagte sportsnyheter 44.000 seere.
I konkurranse med rettighetshaver Eurosport, kunne TV 2 jevnlig by på scoringer fra Eliteserien.
Lørdagens serieåpning mellom Kristiansund og Molde ble sett av 154.000 seere.
– Vi fikk disse rettighetene fra 16 måneder siden. Ett av målene vi satte oss da, som vi også har uttalt overfor fotballen, er at vi skal doble seertallene for Eliteserien. Det er det vi har jobbet mot, og det ser nå ut som vi kan klare det allerede i første runde. Det er vanvittig moro, sier Discoverys sportsdirektør Jan-Erik Aalbu til NTB.
Han sikter mot minst 90.000 seere på mandagens MAX-kamp mellom Vålerenga og Viking. Slår det inn, er seertallene doblet fra fjorårets åpningsrunde (282.000 seere).
– Vår visjon er fotball til folket, da må vi også nå ut til flere seere, og det gjør vi nå, sier Aalbu.
Discovery feiret med kake mandag.
– Jeg er generelt veldig fornøyd med første runde så langt, men vi kan alltid bli bedre. Og det er ingen grunn til å hvile nå. Vi har så vidt begynt, sier Discovery-toppen.
- I første versjonen av denne saken skrev NTB: "Kanalen fikk en god start med 476.000 seere i snitt på sine tre første Eliteserien-kamper". Det stemmer ikke og Medier24 har korrigert.