TV: Her er Discoverys nye lederduo - se intervju med Tine Austvoll Jensen og Eivind Landsverk

Finansdirektøren rykker opp og blir Norges første kvinnelige TV-toppsjef. Austvoll Jensen tar over som administrerende direktør for Discovery Network Norge, mens Landsverk blir nordisk programdirektør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I tillegg rykker Eivind Landsverk opp som nordisk programdirektør for Discovery i Norden, opplyser selskapet i en pressemelding.

Tine Austvoll Jensen (t.v.) blir ny Discovery-sjef. Her sammen med programdirektør Eivind Landsverk.

Tine Austvoll Jensen har de to siste årene hatt rollen som økonomidirektør og operativ leder for Discovery i Norge.

Siden sommeren har hun også hatt en nordisk CFO-rolle.

Hun trer nå ut av denne for å fokusere fullt og helt på rollen som sjef for den norske virksomheten, skriver de i meldinga.

– Vi er veldig glade for at Tine blir leder for den norske virksomheten. Tine har lang erfaring fra det norske mediemarkedet, og hun har et strategisk blikk som er helt uvurderlig for denne rollen. Hun kjenner organisasjonen godt, og har hatt en nøkkelrolle i det strategiske arbeidet i årene hun har vært her, sier Mike Lang, sjef for Discovery Networks i Norden.

– Tine er ikke redd for å utfordre det etablerte, hverken når det kommer til det operative arbeidet og hvordan vi jobber, eller til satte forretningsmodeller. I tillegg har hun vært gjennom digitale transformasjonsprosesser før. Jeg er derfor trygg på at hun vil lede vårt sterke norske team til flere oppturer, fortsetter Lang i meldinga.

  

Har store oppgaver foran seg

Før hun kom til Discovery, jobbet Tine Austvoll Jensen for Schibsteds rubrikk-virksomhet i Barcelona. Hun har også jobbet i MTG, Viasat og Telenor, og har internasjonal erfaring fra Europa, Midtøsten og Sørøst-Asia.

– Det er utrolig spennende å skulle få lede et av Norges mest offensive TV-hus i tiden vi nå går inn i, med de endringene bransjen står overfor. Vi har store oppgaver foran oss. Vi skal levere på strategien vi har lagt for de neste årene, sier hun i pressemeldinga og fortsetter:

– Vi skal forsvare nummer-én-posisjonen vi har tatt på humor. Og samtidig skal vi bygge opp Eurosport til å bli en av de viktigste sportsmerkevarene i landet. Eliteserien og OL venter like rundt hjørnet, og på toppen av dette skal vi kjempe om en plass i den digitale toppserien, sier Tine Austvoll Jensen.

– Heldigvis har jeg et sterkt lederteam i ryggen, og Discovery og Eurosport har de siste årene rekruttert tungt fra digitale suksessbedrifter. Dette er kompetanse vi skamløst skal utnytte i tiden som kommer, sier Austvoll Jensen.

 

Landsverk blir nordisk programdirektør

Samtidig som Austvoll Jensen løftes opp som ny TV-sjef, får også programdirektør Eivind Landsverk utvidet ansvar, utenfor Norge.

Han skal nå ha et overordnet ansvar for den Nordiske programstrategien, samt produksjon og innkjøp for hele Norden, i tillegg til rollen han har i dag.

– Det Eivind har fått til med våre kanaler de siste årene er mildt sagt imponerende. Eivind har en sjelden evne til å tiltrekke seg flinke folk og gjenkjenne gode ideer og godt innhold. At vi nå får utnytte Eivinds erfaring og kompetanse i flere markeder, gjør oss trygge på at vi er godt rigget for fremtiden, ikke bare i Norge, men i alle de nordiske markedene, sier Mike Lang i pressemeldingen.

Landsverk ser fram til å ta fatt på den nye rollen.

– Discovery har vist vilje til å investere tungt i innhold, spesielt lokalt innhold. De er også villige til å ta risiko. Begge deler er nødvendig for å lykkes i de nordiske markedene. Det er derfor spennende å skulle få lede dette strategiske innholdsarbeidet i årene som kommer.

– Det er mange flinke medarbeidere i hele den nordiske organisasjonen. Sammen har vi muligheten til å tenke nytt og utgjøre en forskjell, avslutter Landsverk.

Powered by Labrador CMS