Austvoll Jensen fikk tilbudet om jobben en gang i forrige uke, fra selskapets Norden-sjef, Mike Lang.
– Hva tenkte du da du fikk tilbudet?
– Jeg ble selvfølgelig kjempeglad og samtidig synes jeg er det litt skummelt. Det er mye vi skal levere. Dette er min første rolle som daglig leder, sier hun til Medier24.
43-åringen har en solid bakgrunn. Hun startet i bransjen rett etter studiene – da som praktikant i Telenor Avidi, som senere ble Canal Digital. Der fulgte hun transformasjonen fra da kabel-TV var analogt – til det digitale skiftet.
Så var hun en periode i Canal Digital, der hun blant annet jobbet en del med forhandlinger rundt distribusjon – blant annet med Discovery Norge, som hun nå tar over ansvaret for.
Etter det var hun ni år i MTG og jobbet en del med mediehusutvikling. Jensen var også tre år i Schibsted – der oppgaven å var jobbe med overgangen fra print til digital, sier hun.
Vokst opp ved sjøen
Bodøværingen har bodd og jobbet i Oslo siden 1995. 43-åringen beskriver seg som en klassisk nordlending – også i lederstilen.
– Jeg er nysgjerrig – noe som kommer fra det å vokse opp ved sjøen. Noen vil kanskje beskrive meg som målrettet.
- Man kan jo ikke legge planene etter været – man må legge planene og få været til å fungere rundt det.
– Du er ikke redd for å ta en kamp?
– Nei. Jeg er veldig direkte, men også sosial med godt humør, smiler hun.
Discovery Norge har satset stort på både sport og humor, noe som preger hele organisasjonen. 1. april starter Eliteserien, noe selskapet kjøpte rettighetene til, sammen med VG, i slutten av 2015.
– Satsingen skal forhåpentligvis ta oss til et nytt nivå. 2017 blir en kjempespennende år for oss.
– Et avgjørende år?
– Vi er veldig sterk på underholdning allerede, så det er snakk om å forsvare posisjonen vår og dyrke den videre. Satsingen på sport – der har vi full tro på dette skal gå bra. Vi gleder oss til å få vise fram at «yes, dette kan vi!», sier hun entusiastisk.
Kvaliteten på de digitale strømmetjenestene har tidligere ikke fått veldig mye skryt. Når Discovery nå forbereder norsk fotballstart, er det blant annet med ny teknologi som Discovery bruker i den amerikanske baseballserien.
Men med krevende fotballfans, får ikke TV-huset mange sjanser til å få det til å fungere:
– Når vi slår på, så fungerer det, forsikrer programdirektør i Norden, Eivind Landsverk, til Medier24.
Austvoll Jensen repliserer:
– Jeg føler meg trygg på sportssatsingen vår. Vi har bygd opp en veldig god sportsredaksjon med dyktige folk som har mye erfaring på direkte sport.
– Hvordan blir det å fylle skoene til Harald Strømme?
– Det blir litt som å hoppe etter Wirkola. Men jeg må gjøre det på min måte. Vi kommer til å videreføre det arbeidet han har gjort sammen med resten av ledergruppen.
Austvoll Jensen ønsker ikke å kommentere hva uenigheten var mellom Strømme og eierne med tanke på retningen videre for selskapet. Selv tar hun det hele med ro.
– Som ledergruppe opplever vi å ha veldig klare rammebetingelser rundt oss. Vi følger den samme strategien som før – det er ingen endringer på den.
Klubben glad for norsk sjef
Tillitsvalgt Jon Hernæs i Discovery Norge sier til Medier24 at de er glad for å få på plass en ny leder såpass raskt som de har.
– Vi er fornøyde med at vi fortsatt har en norsk leder som kjenner bedriften, så sånn sett er vi kjempefornøyde med at hun tar over.
– Fryktet dere en amerikansk toppstyrt tilværelse fremover?
– Nja, man vet jo aldri. Vi gikk ikke rundt og fryktet det, men jeg er glad for at det ikke skjedde, sier han.
Da Harald Strømme og Sindre Østgård (Norden-direktør for digitale tjenester og utvikling) gikk på dagen tidlig i februar, så man for seg å stå uten toppleder en stund.
– Klubben er veldig fornøyd med at det gikk såpass fort. Det var ikke et kjempesjokk for oss at løsningen ble som den ble, så vi er veldig fornøyde med Tine. Også er vi glade for at Eivind Landsverk fortsetter i en internasjonal rolle, avslutter han.