TVNorge-eieren sliter med kjønns­balansen i programmene sine. Nå vil de ta grep

– Vi må speile det samfunnet vi til enhver tid er en del av, sier Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen. Målet er like mange kvinner og menn på skjermen innen 2023.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uken møtte Medier24 ledergruppen i Discovery, hvor de har like mange kvinner som menn. Discovery sliter imidlertid med likestillingen på skjermen – og at mange av profilene deres er nettopp menn.

Det gjør at de har satt seg et hårete mål: Innen 2023 skal de ha like mange menn som kvinner på skjermen.

– Vi må speile det samfunnet vi til enhver tid er en del av. Det samfunnet er mangfoldig – og der har vi en jobb å gjøre, sier Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen. 

– Må dyrke fram nye talenter

Slik så fellesbildet ut fra vårlanseringen til Discovery høsten 2019.

Programdirektør Eivind Landsverk understreker at dette ikke er noe de akkurat har begynt å tenke på. 

– Jeg synes vi har vært ganske flinke opp gjennom historien til å ta sjanser og være «underdog» i bransjen. Vi har strukket strikken i noen tilfeller, sier programdirektør Eivind Landsverk og legger til: 

– Det som er utfordringen vår er å få et større mangfold på skjermen. Vi har mange menn på skjermen – og ganske få kvinner. Der legger vi ned et stykke arbeid nå. 

– For det er mange menn rundt 35 hos dere nå? 

– Ja, en god del av dem er vel over 40 også, svarer Landsverk. 

Han tror mye handler om å jakte og dyrke fram nye, unge talenter, som man tør å satse på. Det forteller han at han – og resten av teamet – har forsøkt å jobbe systematisk med over tid. 

– Vi må dyrke fram nye talenter på skjermen. Jeg har alltid vært mye ute på skolerevyer og andre mer ukjente scener, for å se om vi kan finne noen unge talenter. I tillegg har viet bevisst arbeid i prosjektledergruppa. 

– Et hårete mål

Kommunikasjonsdirektør i Discovery Norge, Espen Skoland, legger til at de har laget en konkret plan for å bedre likestillingen på skjermen. 

– Vi har laget en visjon: 50/50 menn og kvinner på skjermen innen 2023. Det er inkludert sporten, sier han. 

Han tror det er fullt mulig å få til – om man bare vil.

– Det er et hårete mål, men det handler om å bestemme seg. Og så må man gjøre det man har bestemt seg for. 

Kjønn i første omgang

Etter Discoverys vårlansering i 2019 fikk kanalen kritikk for å ha for lite etnisk mangfold på skjermen. Da fikk kanalen kritikk fra SVs Freddy André Øvstegård for å ikke vise fram nok mangfold, ikke bare når det gjelder kjønn, men også etnisitet. 

– Som menneske reagerer jeg på at man ekskluderer mangfoldet i samfunnet, og ikke forteller historiene til de som ser ut som deg og meg, sier Freddy Øvstegård til Medier24.

Mediesjef Hanne McBride kalte kritikken legitim og understreket at dette er noe de har fokus på internt. 

Skoland understreker at mangfold utover kjønn er noe de har med seg i bakhodet, men at de har valgt å prioritere kjønn i første omgang.

– Vi har nevnt i arbeidet at vi bør jobbe med mangfold i et bredere perspektiv, men vi har fokus på kjønn i første omgang, sier han. 

For ordens skyld: Journalist Eira Lie Jor og Freddy André Øvstegård kjenner hverandre fra ungdomspolitikken. Det er ikke Lie Jor som har gjort intervjuet med Øvstegård som siteres i denne saken. 

Powered by Labrador CMS