I topplederdebatten under Medienettverkets høstmøte diskuterte VG-redaktør Gard Steiro, toppsjef i Discovery Tine Austvoll-Jensen og toppsjef i Egmont Publishing, Nina Vesterby omstilling i mediebransjen, og hvordan det er å stå som leder i krevende omstillingsprosesser.
Vesterby kom til Egmont fra Homenet for om lag ett år siden, og fortalte fra scenen at hun opplever mediebransjen som noe navlebeskuende når det gjelder omstillingsprosesser – og at man er veldig opptatt av seg selv.
– Denne bransjen har et litt rart syn på seg selv når det gjelder omstilling. Man bruker veldig mye spalteplass på seg selv, sa Versterby.
– Må se på hvordan vi ser på omstilling
Hun fikk støtte fra VG-redaktør Gard Steiro:
– Jeg tror journalister og redaktører er mer opptatt av journalister og redaktører enn folk flest, sa han og trakk fram dekningen av Morgenbladet-konflikten som eksempel på nettopp dette.
Parallelt med kuttene i Morgenbladet går det en kuttrunde i milliardklassen i Hydro, hvor 2200 årsverk skal forsvinne fram mot 2023. Likevel har Morgenbladet-konflikten flere Retriever-treff enn nettopp Hydro-konflikten.
– Morgenbladet skal kutte rundt ni millioner kroner. Hydro skal kutte 6,4 milliarder og fjerne 2200 årsverk i årene framover, sa han og fortsatte:
– Når det er dobbelt så mange treff i Retriever på Morgenbladet-kutt som Hydro-kutt – da må vi se på hvordan vi ser på omstilling som bransje, sa han fra scenen.
– Det er fortsatt tøft
En av medielederne som har stått i den tøffeste omstillingsprosessen i Medie-Norge de siste årene, er Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen. Hun har stått i flere tøffe kuttrunder, og måttet si farvel til en lang rekke betrodde medarbeidere.
– Det var tøft i starten. Veldig tøft. Men vi som ledelse må tørre å tro på de valgene vi tar, og bruke tid på å forklare hvorfor vi gjør det vi gjør, sa hun fra scenen.
Jensen var opptatt av at ingen brukte tid på hvorfor Discovery tok de valgene de gjorde i de omstillingsprosessene de stod i, og at det var krevende å lede, samtidig som fokuset var på selve kuttene og ikke årsaken til dem.
– Jeg husker jeg tenkte: Kan ikke bransjepressen skrive mer om hvorfor vi gjør det vi gjør? Da hadde vi gode diskusjoner internt i ledergruppa om hvordan vi skulle håndtere situasjonen, og konkluderte med: «Vi får vi vise dem, gjøre det vi skal gjøre, og så levere resultater, som omverden kan se», sa hun og fortsatte:
– Når du står midt oppi omstilling og nedbemanning skaper det mistenksomhet og skepsis blant ansatte. Jeg var ny som toppleder, og det hjalp sikkert ikke. Da handler det å tørre og puste og tenke «de vil se det», sa hun.
Samtidig som hun fortalte at de har jobbet med forankring, er det ingen enkel løsning å få organisasjonen eller mediehuset med seg på slik prosesser – og det kan være krevende å stå i, ifølge Austvoll Jensen.
– Det er tøft. Det har vært tøft, og det er fortsatt tøft. Og det skal jo være, sa hun.
– VG er noe annet om to år, enn det er i dag
VG-redaktør Gard Steiro fortalte at han nå ser lysere på framtida, med tanke på at han leder en organisasjon med endringsvilje.
– Himmelen er både lys og mørk. Jeg er mer optimistisk enn på lenge, men endringstakten går oppover. VG kommer til å være noe annet om to år enn vi er i dag, og er vi ikke det, har vi sannsynligvis gjort noe feil, sa han.
Han fikk støtte fra Vesterby, som understreket at omstilling gjør vondt, men at det ikke nødvendigvis ikke betyr at det er nødvendig.
– Det gjør ganske vondt å satse på noe nytt.
Hun pekte på at Egmont fortsatt har mye å gå på når det gjelder det digitale.
– Vi i Egmont har en stor jobb å gjøre for å få snudd oss inn i den digitale verden. Papir faller ganske dramatisk. Det vet vi, og det har vi gjort i mange år. Vi har likevel ikke gjort så mye med det, sa hun og la til:
– Vi må nok ha det litt vondere fremover.
Debatten ble ledet av Medier24-redaktør Erik Waatland.