Den nye ledelsen - ved svenske Nicklas Norrby - vil sitte i Sverige, men Skoland avviser at alle endringene vil svekke Discovery i Norge.
– Nei, dette vil ikke svekke den norske satsingen vår. Tvert imot vil dette styrke oss. Vi gjør denne omorganiseringen for å med på endringene som skjer i markedet, sier han til Medier24.
– Vi må strukturere oss for å kunne jobbe kjappere og mer effektivt, slik at vi kan investere i det som er viktig. Og det er innhold og utvikling av digitale tjenester. Det kommer vi til å klare. Det er uvanlig mange flinke folk i Norge, sier Skoland.
Han understreker også at endringene ikke vil forringe noe av det norske innholdet på Discoverys plattformer.
– Dette gir oss heller fordeler. Ett eksempel blir under OL, der vi kommer til å ha et tett samarbeid med de andre nordiske redaksjonene. Både når det gjelder å dele innhold og folk, sier Skoland.
– Samtidig så skal vi fortsatt være hyperlokale i de ulike markedene i de landene der vi produserer, påpeker han.
Blir operativ leder i Norge
For Skolands egen del blir arbeidshverdagen en ganske annen, nå når han får utvidet sitt ansvar til både Europa, Midtøsten og Afrika.
Skoland understreker likevel at han fortsatt vil være tungt involvert i Norge.
– Jeg vil ha rollen som operativ leder for Discovery i Norge, og jeg skal koordinere det norske kontoret, sier han.
Foreløpig blir det imidlertid lite reisevirksomhet grunnet den pågående koronapandemien.
– Jeg er i gang i min nye internasjonale rolle allerede, og det er litt spesielt å løse oppgavene fra kjøkkenbordet på Grünerløkka, forteller Skoland med et smil.
– Det blir nok mer reising etterhvert, og jeg vil nok dele tiden mellom de ulike kontorene, sier han.
Medier24 har vært i kontakt med de tillitsvalgte Discovery for en kommentar om omorganiseringen, og Tine Austvoll Jensens exit.
Nestleder i klubben, Anita Raaberg, opplyser om at de ikke ønsker å bli intervjuet, eller har noen kommentarer til endringene i selskapet.