Når TV taper tid til internett og strømmetjenester, hvordan skal de norske kanalene nå seerne med godt innhold?
Det er det store spørsmålet for hele bransjen akkurat nå. Og etter noen ikke fullt så vellykkede lanseringer i fjor, fikk Discovery en solid desember med adventskalenderen «Jul i blodfjell».
Med i snitt 324.000 seere på TVNorge, og over 600.000 når vi inkluderer opptak og strømmetjensten Dplay.
- På kvelden julaften hadde siste episode 372.000 seere på første visning klokka kvart på åtte, og 87.000 på reprisen - altså over 459.000 bare lineært. I tillegg kommer de som så den digitalt. Det synes vi er ganske bra, sier programdirektør Eivind Landsverk.
Kun på nett - enn så lenge
At TVNorge lager humørfylte julekalendere var ikke noe nytt. Men det nye var publiseringsstrategien:
Mens strømmetjenesten Dplay inntil nylig forbeholdt det meste av innholdet for betalende kunder, testet Discovery i fjor høst ut noen programmer distribuert som såkalt «AVOD», annonsefinansiert video-on-demand. Med Jul i blodfjell som den så langt største satsingen.
Og det har gitt mersmak:
Da humorserien «Hvite gutter» ble sluppet for noen dager siden, var det kun på nett.
- Vi slipper en episode hver dag på «AVOD», og så kan du kjøpe abonnement og bingewatche hele serien, sier Landsverk.
- Så langt har vi bare lagt ut fire episoder gratis, men det er ingen tvil om at dette gir en betydelig økning for Dplay - både gratis og betalt.
- Er dette framtidas publiseringsmåte?
- Akkurat nå må vi tenke litt nytt og prøve oss fram. Det er ingen som har oppskriften. Drømmen er jo at dette blir en hit, særlig blant de yngre seerne, sier programdirektøren.
TV-veteranen har vært med på gamet i mange år, og sett konkurransen forandre seg fra noen norske kanaler til en helt ny verden.
Men en ting forandrer seg ikke, noe Jul i blodfjell ble en fin bekreftelse på:
- Det handler fortsatt om den gode historien. God historiefortelling og kvalitet i alle ledd appellerer. Og humor er viktig!
Jens, Mathias, Leo og Herman var helter på videregående. Åtte år senere bor de i kollektiv på Oslos vestkant. Livet dreier seg om dagsfylla, kveldsfylla og den perfekte kuren mot fyllesjuke, men smellen er på vei. Se Hvite gutter gratis på Dplay Norge fra 7. januar!
Landsverk vil enn så lenge ikke dele enkelttall fra «Hvite gutter», men sier de er fornøyde. Og akkurat nå handler dette veldig mye om læring.
Blant annet har Discovery gjennom høst og nå vinter brukt sosiale medier stadig mer aktivt.
Det være seg små klipp, trailere og snutter fra Jul i blodfjell - eller rett og slett legge ut hele første episode av Hvite gutter på Youtube og Facebook.
- Ja, det er en bevisst strategi å bruke det mer aktivt. Så langt ser det ut som det virker veldig bra. Det handler blant annet om å målrette innholdet til de målgruppene vi tror det passer best for, sier programdirektøren.
Hvite gutter vil også gå på lineært TV senere i vinter. I vår blir det også premiere på serier som «Neste sommer», «Helt Perfekt» - og ikke minst realityserien «Ex on the beach». Særlig for sistnevnte blir strømmetjenesten og den digitale lanseringen viktig.
Men snart går hele Discovery i sportsmodus, når OL i Sør-Korea starter om under fire uker:
- Og det gleder vi oss veldig til, sier Landsverk.
Hva sier anmelderne? Responsen har ikke vært umiddelbart positivt for Hvite gutter: Natt&Dag anmeldte serien med en surmunn og kaller det et «fullstendig sjelløst drama ispedd oppsiktsvekkende platte vitser». VG trillet en 3-er på terningen, mens Dagbladetsynes den er verdt en respektabel 4-er.