Administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Networks Norway.

Det er snart 10 år siden TVNorge la ned nyhetene. Sjefen har ingen planer om å bygge det opp igjen

- NRK og TV 2 gjør en god jobb med sitt samfunnsoppdrag. Vår misjon er å lage underholdning, sier Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag lettet TVNorge-eier Discovery Networks Norway på sløret over hva man kan forvente fra kanalen til våren.

Og det er tydelig at de fortsatt satser tungt på underholdning - snart 10 år etter at de la ned TVNorge-nyhetene, som gikk på kanalen fra 1991 til 2009.

– NRK og TV 2 snakker ofte om at de har et viktig samfunnsoppdrag. De holder makta i ørene, og de bidrar til et opplyst samfunn. Det er en viktig jobb, som de gjør svært bra. TVNorge ble skapt for å underholde, for å gi folk gode opplevelser og en opptur i hverdagen. Det er og blir vårt viktigste oppdrag, sier Austvoll Jensen.

Ingen planer om nyheter

Programdirektør Eivind Landsverk og adm. dir Tine Austvoll Jensen i Discovery Networks Norway.

I mai 2009 ble det klart at den daværende toppsjefen i TVNorge kuttet ut Aktuelt, Sporten, Spotlight og Været. Bakgrunnen var at man ønsket å rendyrke kanalens profil som en bred underholdningskanal.

Nå er det ingen som helst tvil om at Discovery holder seg unna nyheter. En av de viktigste strategiske målene nå er ikke å sette dagsorden, men å «representere en opptur i hverdagen» - og satse på humor.

Skjermdump fra opptak av Aktuelt, som var TVNorges nyhetssatsing. Her med daværende programleder Thomas Henschien.

- Kommer dere noen gang tilbake til nyhetene, Tine Austvoll Jensen?

- Det er vanskelig å spå fremtiden, men per i dag er det ikke en del av planen vår. Konkurransen om tiden til forbrukeren er omfattende og vi må være topp fokusert på hvordan vi kan skape best mulig underholdning. Da er det bedre om andre aktører tar seg av nyheter, sier hun til Medier24.

Hun legger til at de har et samarbeid med VG om sportsnyheter hva gjelder fotball og OL. Og at det er hatt mye å si for at de skal evne å være konkurransedyktige i møte med globale aktører.

- Det hadde kanskje vært mer spennende å drive med nyheter om dere fikk et par hundre millioner fra staten?

- Det hadde i alle fall vært mer forlokkende, ler hun.

Alvorlige tema på en morsom måte

Men til tross for at det er underholdning for alle pengene, så blir det ikke bare glamour og kos.

For underholdning kan være alt fra «Ja vil elsker camping», «Brille» og talkshows - til «Insider», «Ambulansen» og «The Oslo Killing».

Austvoll Jensen har flere eksempler der deres programmer kan gjøre inntrykk - uten at det nødvendigvis bare er latter. For selv om det er mest underholdning, betyr ikke det at de ikke kan sette dagsorden:

- Du kan skru tiden tilbake hvor «Big Brother» skapte debatt helt inn på Stortinget, eller hvor vi følger en gruppe med psykisk utviklingshemming i «Tangerudbakken borettslag», som vi håper kan skape forståelse og toleranse for hvordan det er å leve med det. Underholdning betyr ikke bare at det må være gravalvorlig.

- Et annet eksempel er når Else Kåss Furuseth lager en serie om selvmord, som er et svært alvorlig tema, men hvor hun evner å gjøre det på en trist, varm og faktisk morsom måte. Vi tror det gjør det lettere for folk å ta innover seg temaet.

  

Administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Networks Norway.

- Norge er mer enn Oslo vest

- Gjennomgangstonen i underholdningen deres er at alle historier blir fortalt gjennom mennesker. Og gjerne fra under - og opp. Er det bevisst?

- Definitivt. Dette er vår måte å jobbe på, hvor vi jobber mye med å komme nær folk og fortelle deres historier, som vi synes det viktig.

- Er den øvrige pressen god nok på å speile den norske befolkningen?

- Jeg synes lokalpressen i Norge gjør en fantastisk jobb og jeg håper de evner å fortsette sitt virke, til tross for nedgangstider. Samtidig er det viktig å huske på at Norge er mye mer enn Oslo vest, som en kollega av meg pleide å si, sier hun og fortsetter:

- Jeg synes stort sett at pressen er flinke, men en del av hovedstadspressen er mest opptatt av det som skjer i Oslo. Det hadde nok vært en berikelse om de strakk seg litt lenger ut, men samtidig synes jeg er det er bra at regional og lokal presse får albuerom til å være best på sitt. 

- Pressen får ofte kritikk for å være for opptatt av hovedstaden. Merker dere det?

- Ja, Casino er et godt eksempel på det. Anmelderne slaktet programmet, men vi var sikre på at det kom til å treffe det norske folk, for det favnet både unge og gamle i familien - og bredt i landet. Seertallene viste at vi fikk rett, men hvis man fulgte pressens dekning, så ville man neppe trodd at det ble tilfellet, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS