Gunn Merete Paulsen i Lotteri- og stiftelsestilsynet svarer Espen Skoland i Discovery om påstander om at de feilinformerer om spillreklame på norsk TV.
Medier24/Lotteritilsynet
Debatt
Nei, TV-reklamen du ser for utenlandske pengespill er ikke lov
«TV- reklamen du ser for utenlandske pengespill er ulovlig reklame. Slik er reglene, uavhengig av om Discoverys Espen Skoland liker det eller ikke»,
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er ikke lov å tilby og markedsføre pengespill i Norge uten tillatelse fra norske myndigheter. Det betyr at reklamen for utenlandske pengespill på norske TV- skjermer er ulovlig. Slik er reglene. Punktum.
Discovery Networks - Norge sin kommunikasjonsdirektør, Espen Skoland, hevder at vi feilinformerer når vi slår fast at fjernsynsreklamen for utenlandske pengespill er ulovlig. Å hevde at TV- kanalene styres etter de reglene for TV- sendinger som gjelder i det landet de sender fra er et velkjent argument, som ofte er brukt for å forvirre i debatten. At Skoland sitt selskap bruker store ressurser på, og klarer å omgå regelverket, gjør det ikke mer lovlig. Det lovforslaget fra Kulturdepartementet legger opp til er å gi myndighetene flere verktøy til å stoppe den ulovlige reklamen.
Skoland mener at vi ikke har belegg for å si at å stoppe den ulovlige TV-reklamen for pengespill beskytter de spilleavhengige. Ifølge flere forskningsrapporter er det de spilleavhengige som i størst grad spiller mer etter å ha blitt eksponert for pengespillreklamen.
En av Nordens fremste eksperter på pengespillreklame, Per Binde fra Universitetet i Göteborg, har publisert en rekke studier om denne reklamen. Den siste, fra i fjor, viser at pengespillreklame er ødeleggende for risikospillere som forsøker å kontrollere eller kutte ned på gamblingen.
Et bredt politisk flertall mener at det er den norske modellen som beskytter norske spillere best, og vårt mandat er å sikre ansvarlige pengespill. Å mene noe om hvilke tiltak som er egnet for å beskytte sårbare spillere er midt i kjernen av samfunnsoppdraget vårt.
Å ta stilling til valget mellom inntektene til kanalene og hensynet til de spilleavhengige er et verdivalg politikerne må ta. Å peke på hvilke tiltak som vil ha effekt, som å stoppe ulovlig reklame, er jobben vår, og det kommer vi til å fortsette å gjøre.