I Discovery sin ledergruppe har de like mange kvinner som menn: – Det handler om vilje
Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen mener mangfold handler om mer enn kvotering. – Det ligger en reell finansiell verdi i å ha mangfold i organisasjonen sin.
Hos konkurrenten Discovery har toppsjef Tine Austvoll Jensen tatt grep allerede – og har siden 2017 hatt like mange menn som kvinner i ledergruppen sin.
Medier24 møter ledergruppen i Discoverys nyoppussede lokaler i Nydalen i Oslo. Jensen er opptatt av at mangfold i ledelsen har en reell finansiell verdi – og ikke bare er en form for intern «symbolpolitikk».
Og hun er klar på at at alle som sitter rundt bordet, de sitter der fordi de er den beste kandidaten.
– Dette handler ikke om kvotering. Alle disse folka sitter her fordi de var den beste kandidaten til jobben de har, sier Austvoll Jensen.
– Reell verdi
Austvoll Jensen er klar på at mangfold er en verdi for selskapet.
– Det er gjort flere internasjonale studier på dette, hvor man ser at kjønn er en av mange dimensjoner som er viktig når det kommer til mangfold. En studie sier at bedrifter med mangfold av kjønn i ledelsen, har en 15 prosent større sjanse for å ha bedre resultater enn sine likeverdige konkurrenter i industrien. Om du ser på neste akse – som er knyttet til mangfold i etnisitet – så øker den sjansen fra 15 til 35 prosent, sier Jensen og legger til:
– Det ligger en reell finansiell verdi i å ha mangfold i organisasjonen sin.
Hun er også opptatt av at det gjør en arbeidsplass mer attraktiv.
– I tillegg handler det om å være en arbeidsplass folk har lyst til å jobbe på. Jeg tror ikke unge, fremadstormende mennesker har lyst til å jobbe på arbeidsplasser der det er lite mangfold.
Hun utfordrer resten av mediebransjen til å sette på seg nye briller – og tørre å ta noen flere sjanser i rekrutteringsarbeidet.
– Det er noe jeg også gjerne utfordrer andre mediebedrifter på: Om man bruker riktig «filter», så trenger man ikke nødvendigvis alle disse KPIene for å oppnå mangfold og for se hvilke talenter som er der ute, sier hun og legger til:
– Vi trenger folk som utfyller hverandre, folk som utfordrer hverandre og folk som er flinkere enn hverandre. Det er ingen av oss her rundt bordet som er redd for å innrømme at de ikke kan gjøre jobbene til noen andre rundt bordet.
Begynte da det var bare menn
Programdirektør Eivind Landsverk er Discoverys «grand old man» og er den personen i dagens ledergruppe som har sittet der lengst.
– Jeg har vel sittet i ledergruppa i rundt 20 år, sier Landsverk.
– Hva har forandret seg mest?
– Ja, det er vel nettopp kjønnsbalansen. Vi har også blitt mye mer dynamiske og et langt bedre selskap – ved å ha balanse mellom kjønnene. Vi diskuterer på en annen måte – hvilket jeg tror er bra. Jeg opplever helt klart at det har vært til det bedre, sier han og legger til:
– Kompetansen er mye mer mangfoldig nå. Der vi tidligere hadde mye av den samme kompetansen, så har det nå blitt mye mer differensiert.
Morten Dovland har noe kortere fartstid bak seg i ledelsen, men har mange år bak seg i selskapet.
– Mangfoldet gir oss en ny dimensjon. Mediemarkedet er i voldsom endring – og slik sett gir det veldig mening at dette er en sammensatt gruppe. Det gjør oss bedre rustet til å løse de utfordringene vi står overfor.
– Speile samfunnet
Som Austvoll Jensen pekte på – mangfold handler ikke kun om kjønn, men også om mangfold når det gjelder kompetanse, alder eller etnisitet.
HR-sjef Winta Negassi er opptatt av at man som selskap bør speile det samfunnet man selv er en del av.
– Det er viktig vi man speiler det samfunnet vi lever i, spesielt med tanke på det arbeidet vi gjør, sier hun.
Austvoll Jensen er enig – og viser til at hun ved mer enn én anledning har blitt minnet på at Norge er langt mer enn bare Oslo og Bærum – selv om det er lett å glemme, også for en bodøværing som har brukt mange år i hovedstaden.
Hvorfor er det så vanskelig?
– Hvorfor er dette så vanskelig for mange bedrifter i bransjen?
Kommunikasjonsdirektør og jærbu Espen Skoland tar ordet – og er krystallklar i sin analyse:
– Det handler om to ting: Vilje og vane.
– Når forskning viser at man presterer og produserer bedre med mangfold, da er det bare gammel vane og vond vilje. Det er ikke mange hindre for mangfold som står igjen, som ikke handler om vilje.
Han jobbet også i Discovery da det kun var menn i ledergruppa – og peker på at han merker en overraskende liten forskjell på å sitte i en ledergruppe med kun menn – og på å sitte i en mer mangfoldig ledergruppe.
– Til syvende og sist handler det om å sette sammen en gruppe med ulike personligheter og ulike fagbakgrunner – og at ikke alle kommer fra et sted innenfor ring 3 og tenker likt om det meste.
Samtidig er kan klar på at mange i bransjen tidligere rekrutterte folk som var relativt like som dem selv – og med en relativt lik kompetanse. Den tiden mener han er forbi:
– Vi kan ikke sitte her i Norge og utvikle egne nettspillere til fem millioner mennesker. Vi bruker kompetanse fra Thailand, India og USA. Man kan ikke lenger bare holde seg til den snevre rekrutteringsbasen man hadde tidligere, man må tenke større.
– Tydelighet fra ledelsen
Linda Vabø mener også det handler om vilje fra toppledelsens side.
– Jeg tror det handler om tydelighet fra ledelsen også. Hvis du ikke har en leder som er åpen for å teste ut ulike typer mennesker og bakgrunner, så blir det ingen endring, sier hun.
Hun har mange års erfaring bak seg i bransjen – og mener at det er en slags «seighet» i systemet.
– Jeg ser at bransjen har forandret seg mye de siste 20 årene. Men en del av de mennene som har sittet i lederstillinger i 20 år, de sitter der fortsatt. Det gir en slags 20-års endringsperiode og en seighet i systemet, sier hun.
Landsverk stopper litt opp.
– Følte du deg truffet, Eivind?
– Jeg vil bare påpeke at det ikke er alle som har sittet i ledelsen i 20 år som mangler endringsvilje, sier han og ler.
– Nei, nå er du ett av de mest endringsvillige menneskene jeg vet om, Eivind, legger Austvoll Jensen til og humrer.
– Man må innse at markedet er i endring, at man må ta risiko på ulike områder. Det er en det av spillet vi spiller om dagen, legger Landsverk til.
Austvoll Jensen er klar på at alder tross alt bare er et tall.
– Endringsvilje, endringsevne og endringsglede – det har lite med alder å gjøre.