Karianne Braathen.

Dipr.no satser på lokal «slow journalism»: – Vi dekker ikke byen som om det var en fotball­kamp

Tidligere Drammens Tidende-redaktør Karianne Braathen og kollega Knut Erik Friis forteller om deres nye «magasinbaby», dipr.no.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I Drammen har tidligere politisk redaktør i DT, Karianne Braathen og Knut Erik Friis gått mot strømmen, og satset på et lokalt magasin, som skal levere såkalt «slow journalism». Det har fått navnet dipr.no.

– Akkurat nå ryker det rundt ørene våre, vi driver med alt og ingenting – og har et oppmerksomhetsspenn som går tre sekunder av gangen, sier Friis. 

Utgangspunktet for ideen deres var disse tre punktene: 

  • Betalingsviljen er tilbake 
  • Media er en disruptiv bransje
  • Dybdejournalistikken har tunge kår 

– Dekker ikke byen som om det var en fotballkamp

16. august gikk de live – og onsdag stod de hos MBL og fortalte om prosjektet sitt. Braathen oppsummerte det slik:

Knut Erik Friis og Karianne Braathen forteller om sitt nye prosjekt, dipr.no.

– Vi dekker ikke byen som om det var en fotballkamp. Vi forteller ikke alt som skjer i Drammen, sier Braathen. 

De har bestemt seg for å satse på tre ulik områder: Samfunn, byutvikling og næringsliv. 

– Vi fant de tre områdene fordi vi mener de er viktige, og fordi det er et rom der. Det er underdekket, og det er engasjement rundt det, sa Braathen og fortsatte: 

– Butikker som åpner og stenger dørene, de får mye oppmerksomhet. Det større og mellomstore næringslivet får lite oppmerksomhet. Det vil vi gjøre noe mer, sa hun. 

– Valgdekningen vår var to kommentarer

De har også satset mer på klassiske portrettintervjuer, og opplever at det er stoff som leserne deres er interessert i. 

Braathen forteller at det er flere grunner til at de landet på at «samfunn» var et riktigere område enn «politikk». 

– Valgdekningen vår bestod av to kommentarer, sa hun.

– Ja, var det så mye, svarte Friis og høstet latter fra salen. 

– Idealistisk 

Friis forteller at de i alle hovedsak er drevet av idealisme: 

– Stort sett er dette et idealistisk prosjekt. Så håper vi at den idealismen skal gi et levegrunnlag. Konstruktiv, real, etterrettelig, grundig. Den pakken der, sier han. 

De oppdaget imidlertid raskt at de ikke var like nyskapende som de kanskje hadde trodd. 

– Vi følte vi var smarte – og trodde vi hadde funnet på noe nytt. Men da vi kikket – utenfor boksen – så vi at «slow journalism» var en trend over hele verden. 

Det de oppdaget, var rett og slett at det fantes et marked for litt mindre heseblesende journalistikk. Og at folk vil bruke tid på artiklene deres.– De aktive leserne leser forbløffende mye, nærmest alle sakene vi har. Jeg vet ikke om det sier noe om mengden innhold, eller om leserne våre, sa Friis. 

Betaling via Vipps

Med seg på laget har de hatt et team på tre-fire utviklere, som har jobbet fram en helt egen publiseringsløsning og plattform for dem. 

– Vi jobber litt under overflaten de fleste ligger på i dag – så har vi satset pågå lage et produkt som kan brukes utenfor dipr.no også, sa utvikler Bjørn under presentasjonen. 

De har hatt en rekke punker som har vært viktige i utviklingen av plattformen. 

– Vi skal være oppdatert og moderne, mobiltilpasset, lyd, fri deling av artikler og elegante betalingsløsninger, sa han. 

De elegante betalingsløsningene han viser til er betaling via Vipps, og han fortalte at det har fungert over all forventning. 

Powered by Labrador CMS