Torsdag er det tid for konferansen «Radioens digitale sprang» - Radio’s digital leap i Oslo, på Thon Hotell Opera.
Den arrangeres av Digitalradio Norge, som er en felles bransjeforening med de største radioaktørene som eiere og medlemmer.
På Hotell Opera møtes over hundre radiofolk og andre til konferanse for å diskutere radioens framtid, den norske digitaliseringen - og samtidig løfte blikket til hva som skjer i resten av verden. Se programmet nederst i saken.
Konferansen ble åpnet av Høyres stortingspolitiker Svein Harberg, som leder Familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Han var klar i talen om den digitale radioframtida, med et FM-nett som stenges i 2017. Noe som har skapt debatt:
- Ja, det har vært motstand. Vi lever godt med det. Og husk at dette ble jo bestemt allerede i 2011, med noen forbehold og alternativer. Det som skjer nå, er jo konveksvensen av det som vi bestemte da, sa Harberg i sin åpningshilsen.
Og understreket:
- De som er i mot dette, tar utgangspunkt i at gårsdagen kan fortsette. Det kan den ikke. Ingenting blir som det var før, sa høyrepolitikeren.
Han pekte på kjente argumenter som geogafi, beredskap og ikke minst kapasitet til flere kanaler.
- FM-nettet var sprengt. Skal vi få plass til det vi trenger av mangfold i eteren, var det ikke mulig å fortsette, sa Harberg.
På en digital radiokonferanse møter han kanskje ikke så mye motstand. Det er han fornøyd med, skal vi tro politikerens hilsen til bransjen:
- Det vi trenger, er en bransje som dere. Som sier - vi går videre og drar i denne retningen. Som politikere er vi avhengig av det, sa Harberg.
Skal hjelpe forbrukeren
Daglig leder Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge var neste mann ut til å presentere programmet. Og med vedtak på plass, la han vekt på det som blir jobben framover for bransjen:
- Så langt har vi snakket mye om hvorfor. Med en dato for slukking på plass, skal vi snakke mer om hvordan framover. Ikke minst direkte til forbrukeren, sa Torvmark.
Et ledd i denne prosessen er å lage en helt ny Radio.no, som skal være enkel og rettet mot forbrukeren, med alle mulige spørsmål, produktguider og hjelp til å omstille radiohverdagen til å bli heldigital.
Medier24 følger deler av konferansen torsdag og kommer tilbake med flere nyheter.
Konferansen streames også på web-TV her på Radio.no.
PROGRAM RADIOENS DIGITALE SPRANG
09.30 Kaffe og registrering
DEL I – RADIODIGITALISERING I NORGE OG FM-SLUKKING I 2017
Bakgrunn og politisk prosess
10.15 Åpning av konferansen. Hvorfor er Norge først i verden? Svein Harberg, leder av Familie- og kulturkomiteen
10.25 Velkommen, kort om dagen og digitaliseringens bakgrunn/historie. Ole Jørgen Torvmark, daglig leder, Digitalradio Norge (DRN)
10. 40 Hvordan ble verdens mest omfattende DAB-nett til? Torbjørn Teigen, administrerende direktør, Norkring
10.50 Hvor god dekning er det egentlig? Bjarte Sørhus, seksjonssjef, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
11.00 Siste brikke, planen for digitalisering av lokalradio. Kårstein Eidem Løvaas, mediepolitisk talsmann for Høyre og medlem i Familie- og kulturkomiteen
Hva betyr digitaliseringen for lyttere og kanaler?
11.10 Digitaliseringen fra et lisensfinansiert ståsted. Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef, Norsk Rikskringkasting (NRK)
11.20 Hvorfor ønsker en kommersiell markedsleder å digitalisere? Kenneth Andresen, administrerende direktør og sjefsredaktør, P4 Gruppen
11.30 Hva betyr digitaliseringen for konkurransen i norske radio? Lasse Kokvik, administrerende direktør og ansvarlig redaktør, SBS Radio Norge
11.40 Lokalradioens død eller nye vår? Øyvind Mangerud, daglig leder, Foreningen Norsk Lokalradio (FNL)
11.50 Spørsmål fra salen
12.00 Enkel lunsj til kl 12:40
DEL II – DEN NYE BILRADIOEN
12.40 Hvordan digitalisere den norske bilparken? Alf Morten Engvik, produktsjef, AutoHiFi Hans Christian Andersen, daglig leder, Sahaga/Digitus Nordic Harald Kristiansen, storkundeansvarlig, TTMicro Jasper Wybrants, landssjef Norge, Pure Gunnar Garfors, rådgiver, Norsk Bilradiopromotering Jarle Ruud, markedssjef, Digitalradio Norge
13.10 Førpremiere: Neste generasjon bilradio. Michael Hill, founder and managing director, UK Radioplayer
13.30 Pause til 13:40
DEL III - RADIODIGITALISERING INTERNASJONALT
Digitalradio i Skandinavia
13.40 Vil Sverige få digitalradio? Staffan Rosell, CEO, SBS Radio Sverige
13.55 Radiodigitalisering i Danmark. Tor Arnbjørn, radiochef, Danmarks Radio
14.10 Bauer Media er markedsledere på kommersiell digital lytting i Storbritannia – hør deres erfaringer Dee Ford, group managing director, Bauer Media UK
14.30 Pause til 14:40
Digitalradio i resten av Europa og verden?
14.40 Blir Norge alene? Hva mener EBU om digitalradio? Christian Vogg, head of radio and music, European Brodcasting Union (EBU)
14:55 Hvordan forbereder Europas ledende radioland seg på den digitale fremtiden? Ford Ennals, CEO, Digital Radio UK, Storbritannia
15.10 Sveits på vei mot en heldigital radiofremtid. Marcel Regnotto, head of media services, Federal Office of Communication, Sveits
15.25 Polen digitaliseres, men ikke uten motstand. Miroslaw Ostrowski, advisor to the president, The National Broadcasting Council / technical director, Radio Wroclaw, Polen
15.40 Europas nyeste DAB-nett. Norske erfaringer til nytte i digitaliseringen av Belgia. Dominique Lievyns, chief sales and marketing officer, Norkring Belgia
15.55 Pause til 16:10
16.10 Digitalradio i Europas største bilproduserende land. Helmut Bauer, advisor, Digital Radio Germany
16.25 Nederland elsker radio og synger ”Let’s get digital”. Jacqueline Bierhorst, project director, Digital Radio+, Nederland
16.40 Hva med resten av verden? Patrick Hannon, president, WorldDMB
17.00 Avslutning. Ole Jørgen Torvmark, daglig leder, Digitalradio Norge (DRN)