Strålende enighet i radiobransjen. Nå skal de framsnakke DAB for å overbevise publikum

- Dette blir et omdømmeprosjekt, sier NRK-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under konferansen «Radioens digitale sprang» på Thon Hotell Opera i Oslo torsdag, var det en strålende og nærmest rørende stemning mellom de store radioaktørene i Norge.

Bransjen er enig med seg selv. De skrøt mye av samarbeidet på vei mot DAB. Og de er enige med politikerne.

For som kjent: I løpet av 2017 slukkes FM-nettet for de landsdekkende radiokanalene.

Innen da bør folk helst komme seg over på DAB.

Og de må «overbevises» om at det blir bedre, poengterte kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen på konferansen:

- Nå handler ikke dette om teknologi eller innhold. Det pågår hele tida. Nå er det et omdømmeprosjekt. Vi må overbevise folk om at dette blir bedre. Og den jobben skal vi ta innmari alvorlig, sa Eriksen.

Ingen alternativ

Slik politikerne sa det tidligere på dagen, lot ikke radiosjefene det være noen tvil om at det ikke var noe alternativ til DAB.

FM-nettet har ikke plass til mer, og det er ikke noe alternativ at bare internett skulle ha flere kanaler - mens det vanlige nettet har bare en håndfull landsdekkende. Det ville ikke vært god allmennkringkasting, mener NRK-sjefen:

- Dette er en innholdsdrevet utvikling. Det handler om at folk ønsker mer innhold, ikke at de nødvendigvis er så teknologiske, sa Eriksen.

Dagens FM-nett har mange begrensinger. Også politiske. Den ferske P4-sjefen Kenneth Andresen slo fast at han så fram til å slippe dagens strenge konsesjonsvilkår. Selv om DAB betyr mer konkurranse på kommersiell radio:

- Vi hadde en ålreit posisjon med få konkurrenter på FM. Hvorfor ville vi tukle med det? Jo, vår vurdering er at framtidas radio på by på noe mer. FM-radioen ville ikke overleve konkurransen.

- Da vil ikke vi sitte og se på at radioen som medium taper posisjon. Det er viktigere enn vår stilling i markedet, sa han.

Og la til:

- Internett og IP-radio er selvsagt også en løsning. Apple kommer med spennende nyheter. Det er helt supert. Men uten en kringkastingsteknologi i bunnen, kommer dette ikke til å fare noen vei.

«Folk er ikke glad i FM»

Radioen står seg som kjent overraskende godt. Antall lyttere og andel radiolytting står seg sterkt, viser de årlige medieundersøkelsene. 64 prosent av befolkningen hører på radio hver dag.

Nå får de en ny hverdag. Og det er ikke FM-nettet i seg selv folk elsker, mener radiosjefene:

- Folk er ikke glade i FM. Jeg har aldri hørt en fyr si at nå rocker virkelig FM. Det er det som kommer ut av radioen folk digger, ikke FM-nettet. Derfor må vi snakke mer om at vi åpner nye muligheter, enn å snakke om at nye lukkes, sa SBS Radio Norge-sjef Lasse Kokvik.

Som forøvrig benyttet anledningen til å lansere SBS sin fjerde radiokanal i Norge:

- Ny vår for lokalradio

Det har som kjent vært flere stemmer både slukking av FM-nett og satsing på DAB som teknologi. Få eller ingen av de stemmene var å høre på radiokonferansen torsdag; hele samlingen kunne framstå som en smule bestilt applaus. 

Motstemmene fra lokalradio-Norge var heller ikke der. I hvert fall ikke fra daglig leder Øyvind Mangerud i Foreningen Norsk Lokalaradio, som organiserer en del av de nye lokalradioene i Norge.

https://norsklokalradio.wordpress.com/2015/06/10/na-kan-lokalradiobransjen-tenke-fremover/

Foreningen uttrykt seg tidligere denne uka svært positivt til den varslede politikken og nye avklaringer for lokalradio. Blant anent får lokalradioene fem år på seg til omstillingen fra FM, men også tilskudd til overgangen til DAB.

Slik kommenterte Mangerud utviklingen torsdag:

- Lokalradio har ligget litt etter, og ikke hatt fokus på teknologi. Vi har det travelt og dårlig økonomi. Men jeg har tro på støtteordningene og overgangen som nå skisseres.

- Og - det er en del muligheter. Dette er ikke lokalradioens død, jeg tror det vil bli den nye våren. Vi har slitt med dårlige rammevilkår, delte frekvenser og strenge konsesjonsvilkår. I framtida blir det ingen delte frekvenser, større dekning og ingen konsesjonsvilkår for innhold.

Powered by Labrador CMS