Et drøyt år før FM-slukkingen begynner rettes fokuset i enda større grad mot radiolytterne, melder Digitalradio Norge (DRN).
Bransjeorganisasjonen ansetter nå Tommy Gaustad for å styrke kommunikasjonsarbeidet i et av landets største teknologiskifter.
Han kommer fra jobb i WeLance, en satsing som Gaustad etablerte for noen år siden sammen med rekrutteringsbyrået Mediabemanning.
- Norsk radio står overfor tidendes største omlegging når man legger om til heldigital distribusjon. Det er vedtatt at FM-nettet slukker i 2017 og nå starter innspurten for å få norske radiolyttere med på overgangen.
- Det betyr økt forbrukerfokus fra oss og det vil bety et større informasjonsbehov hos publikum. Jeg er derfor veldig glad for å få Tommy Gaustad med på laget og vet at hans brede radioerfaring og kunnskap om norske radiolyttere vil være viktig i den jobben som nå skal gjøres, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge, i en melding.
Mer enn 3 millioner nordmenn hører radio hver eneste dag, og det er ventet at mange skal oppgradere radioapparatet i bil og hjemme i tiden som kommer.
Tommy Gaustad får ansvar for kommunikasjonsarbeidet mot lyttere i DRNs egne kanaler og får et hovedansvar for aktiviteter som skal bidra til at lytterne blir med over på digitale plattformer i 2017.
DRN styrker samtidig det øvrige informasjonsarbeidet og dialogen overfor markedsaktørene.
Lang radioerfaring
Gaustad har lang fartstid fra bransjen og mer enn 14 års erfaring fra radio. Han har tidligere vært Markeds- og kommunikasjonsdirektør i SBS Radio (i dag Bauer Media), og stått bak lanseringer som blant annet Radio Norge.
- Jeg er utrolig glad for å kunne returnere til radiobransjen og være med på laget når vi går inn i en av de viktigste fasene for norsk radio. Norske radiolyttere er de første i verden til å kunne glede seg av et godt utbygget DAB-nett og et fantastisk radiotilbud, sier Tommy Gaustad.
Gaustad var også sentral i etableringen av Digitalradio Norge, som konstituert administrerende direktør i SBS Radio den gang selskapet ble etablert.
Om DAB og Digitalradio Norge:
- Norsk radio digitaliseres og gjennom 2017 slukkes FM i Norge region for region. Mer enn 3 millioner nordmenn hører radio hver eneste dag. 6 av 10 husstander og omlag 575 000 biler har i dag en DAB-radio, i følge Digitalradio-undersøkelsen.
- Digitalradio Norge AS skal sikre en smidig overgang fra analog til digital radio i Norge. Selskapet driver nettstedet radio.no og den norske radio-spilleren på internett. Itillegg er Digitalradio Norge innehaver av konsesjoner i riksdekkende og lokale DAB-nett. Selskapet er eiet av NRK og P4-gruppen.