Torstein Tysvær Nymoen, ansvarlig redaktør i Grannar.

Gikk fra papirtung hverdag til digitalt først: – Vi fikk tilbakemeldinger om at vi var for trege

Lokalavisen Grannar fikk tilbakemelding fra publikum at de var treige. På to år har de tatt store steg inn i den digitale verdenen.

Publisert Sist oppdatert

Kortversjonen:

  • Grannar har økt den digitale andelen fra 15 prosent til over 35 prosent på to år gjennom en «digitalt først»-strategi, kampanjer og målrettet innhold.
  • Mandagsutgaven av papiravisen ble kuttet i 2023 for å fokusere på digitale kanaler.
  • Avisen samarbeider med andre lokale uavhengige aviser for å dele redaksjonelle saker.

Oppsummeringen er generert av ChatGPT, men gjennomlest av en journalist.

På under to år har den uavhengige lokalavisen Grannar på Haugalandet gått fra en digital andel på 15 prosent til over 35 prosent.

Det skjedde etter at den papirtunge avisen valgte å ta et digitalt løft for rundt to år siden.

Torstein Tysvær Nymoen har stått i bresjen. Han runder snart to år som avisas redaktør, før han skal gi seg og går over til kommunikasjonsbransjen.

– Grunnen til at jeg søkte jobben var et jeg så en mulighet til å få lov til å gjøre de endringene som jeg kanskje hadde lyst til at tidligere ledelse skulle gjøre mens jeg jobbet her. Det handlet om digitalisering, forteller han til Medier24.

Det første de gikk i gang med var å tenke «digitalt først» og ikke «papir først». Han forteller at det var enkelt å få redaksjonen på totalt fem skrivende med på det digitale løftet.

– Vi er jo journalister. Vi vil jo ha ut nyhetene, sier han.

Blant leserne er det også forventning om å få nyhetene digitalt, forteller Nymoen.

– Vi fikk tilbakemeldinger om at vi var for trege.

Øker

Grannars digitale opplag lå på 799 første halvår 2024. Nå ligger det på rundt 1.100, forteller Nymoen. 

Det totale opplaget lå på 3.395 i første halvår 2024. Tallene for andre halvår 2024 er ikke klare ennå, men Nymoen forteller at andelen ligger på rundt 35 prosent digitalt i dag.

Det som dro abonnenter andre halvår er en kombinasjon mellom kampanje og relevant innhold.

Torstein Tysvær Nymoen, ansvarlig redaktør i Grannar.

– Det vi lærte av kampanjen er å kommunisere tilbudet tydelig, for eksempel i sosiale medier, forteller han og fortsetter:

– Hver gang vi delte en sak i sosiale medier, la vi på en «Er du ikke abonnent? Nå kan du lese Grannar i 10 uker for 10 kroner».

Nymoen har også fokusert på å omdefinere Grannar fra avis til mediehus.

– Det var viktig for oss å få etablert at du ikke trenger andre enn oss. Bor du i Etne eller Vindafjord, så skal du klare deg med Grannar for å være oppdatert på det som skjer der du bor, forklarer han.

La ned mandagsavisen

I tillegg til digitaliseringen ble papiravisen på mandag kuttet i begynnelsen av oktober 2023. De var tidlig ute og kommuniserte at det skulle skje.

Men da dagen kom, kom telefonene likevel.

– Da var det ganske heftig trøkk. Da kunne vi sikkert hat mange ansatte for å ta telefonen, forteller Nymoen.

For å gjøre overgangen mindre sørget de for en ekstra fyldig papiravis på torsdagen, blant annet med en større reportasje over flere sider.

– Det funket en stund, men det var ikke bærekraftig over tid å ha så tykke aviser når det ikke var annonser til det. Den har trimmet seg litt, kommenterer han, og legger til at avisa nå ligger på rundt 32 sider.

Lokalt samarbeid

Grannar er ikke det eneste mediehuset på Haugalandet som er uavhengig. I tillegg er det Vestavind i Sveio og Tysvær Bygdeblad i Tysvær.

De tre har nylig inngått et redaksjonelt samarbeid.

– Vi har lagt merke til Amedia sin fornuftige og gode +Alt-satsing. Det er vel det som ligger som en slags inspirasjon, sier Nymoen om tanken bak.

Kort forklart kan avisene ta redaksjonelle saker fra hverandre hvis det er av interesse for sine lokale lesere.

– Vi ser at stadig oftere er saker vi har hentet fra samarbeidsavisene plutselig nest-mest lest den uka, forteller redaktøren.

Å bli en del av et større konsern tror han ikke vil skje fremover, men utelukker ikke at de kan bli partneravis.

– Den store utfordringen med å være alene er å henge med på den digitale utviklingen. Det er uhyre kostbart og utfordrende for små aviser å henge med, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS