- Vi vil ha 200 millioner kunder på internett i 2018. I Sverige bruker 76 prosent av kundene våre internett. I India bare 22 prosent.
- Men det øker veldig raskt. Og hvis vi får 200 millioner brukere på nett, blir vi blant verdens største nettleverandører, sier Sigve Brekke.
Det gjør han på Telenors egen Digital Winners-konferanse, som arrangeres onsdag og torsdag i samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening.
Selvsagt hos Telenor på Fornebu, hvor deler av teknologi og mediebransjen er samlet for å se framover.
Tidligere i år kom Brekke som konsernsjef i Telenor. Han kom da fra lederjobb for Telenors virksomhet i Asia.
Internett blir big in Asia
Og det er i Asia det store skjer framover, mener Telenor-sjefen. Her bor flere milliarder mennesker som skal på nett.
- Hvis jeg vil vite hva som skjer digitalt framover, vil jeg gå til Kina. Ikke til Silicon Valley, mener Brekke.
Det var Brekke selv som åpnet konferansen, og han mener det er store åpninger for spennende ting i Asia framover.
- Jeg tror ikke det nødvendigvis er Google og Facebook som vil vinne der. 8 av 10 digitale enheter i dag produseres ikke av Apple eller Microsoft, men i Asia.
- Vi vil se asiatiske versjoner av alle amerikanske versjoner. Det ser vi allerede på meldingsapper som WeChat, sier Brekke - og nevner appen som allerede i sommer passerte 600 millioner brukere,ifølge TechinAsia.com.
Fra null telefon til fullt nett
I storytellingens tidsalder tok også Brekke med seg en historie: Om hvordan han og Telenor møtte en 19 år gammel jente i Myanmar, som aldri hadde brukt en telefon før. Det var da Telenor lanserte og etablerte seg i det tidligere lukkede landet.
Under lanseringen fikk jenta en telefon, og Brekke gikk til et annet rom for å ringe henne.
- Hello, sa jeg. Hun klarte ikke å si noe. Hun begynte bare å gråte. Dette var en jente som bare hadde hørt om hva en telefon var for noe, forteller Brekke.
- Men to timer senere fikk jeg en SMS fra et ukjent nummer. Hello, stod det i den,
- Så fort går det. Og i dag har vi 12 millioner kunder i Myanmar. 60 prosent av dem bruker internett på telefonen. Hun jenta er sikkert en av dem som i dag chatter og bruker Facebook på mobilen, forteller Brekke.
Mer enn bare nettleverandør
Og verden endrer seg drastisk i løpet av får år. Ifølge Brekke brukte en gjennomsnittlig mobiltelefonbruker i Thailand i 2005 ti minutter på mobilen hver dag.
- I 2015 bruker den samme brukeren 3,5 timer. Og det er ikke ungdommen. Dette er snittet, sier Brekke.
- Som leverandør av mobiltelefoni og internett er vi i lomma på folk hele døgnet, og ligger nærmest dem når de sover, fortsetter han.
Dette vil han bruke til noe mer enn bare å levere internett. I flere av Telenors asiatiske markeder bruker 60 prosent av de som handler på nett, kun mobiltelefon til det.
Her vil Telenor inn.
- Vi vil teame opp med digital playerssom noen av dere her i dag. Vi vil levere financial services, healthcare, e-commerce og education. Målet er å forandre Telenor fra å være en teleoperatør til å bli en digital service provider, sier Brekke.