Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media.

Polaris-sjefen: Medie­bransjen må stå mer sammen for å lykkes fremover

– Har stor tro på at det nå er mulig å få til mye mer samarbeid enn tidligere, sier Per Axel Koch.

Publisert Sist oppdatert

I romjulen og inn i det nye året har flere medieledere delt sine tanker om året som har vært og det nye året i spalten lederpraten.

Denne gangen er det konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, som svarer på skriftlige spørsmål.

– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? Og hva forventer du vil skje i 2025?

– Det mest spennende på teknologifronten i året som har gått, er utviklingen og bruken av KI som en viktig del av vår redaksjonelle virksomhet. Nye verktøy og arbeidsmåter er tatt i bruk, og dette bidrar til at våre mediehus kan løse sitt samfunnsoppdrag på en enda bedre måte. Denne utviklingen vil fortsette i 2025, men også med mer fokus på de kommersielle avdelingene. 

– Hva var den største utfordringen dere sto i i 2024?

– Den største utfordringen i 2024 har vært å fortsette reisen med den digitale transformasjonen i alle våre mediehus, med krevende økonomiske rammebetingelser i Norge og Sverige – og med et fallende annonsemarked. Det er således flott å se den digitale fremgangen i nesten alle våre mediehus med økt antall abonnenter og sterk økning i digitale brukerinntekter. 

– Vi har også gjennomført omfattende tiltak i Polaris Trykk for å få tilpasset kostnadene til redusert etterspørsel. Også det har vi fått til på en bra måte. 

– Hva blir de største satsingene for dere neste år?

– Fortsatt betydelig satsing på KI som en viktig del av vår virksomhet, både redaksjonelt og kommersielt. Fortsatt satsing på enda mer bruk av lyd og bilde. Og ikke minst en videre satsing på viktig kompetanse – både hos eksisterende medarbeidere og gjennom rekruttering.

– Blir 2025 tiden for oppbemanning?

– På noen områder kan det bli flere ansatte, mens det på andre vil bli færre. Vi regner med å holde totalt antall ansatte i mediehusene omtrent på samme nivå som i 2024.

– Hva er du optimistisk for i mediebransjen, og vice versa?

– Jeg er optimistisk på vegne av mediebransjen. Vi har aldri vært viktigere enn vi er nå. I en verden hvor mange demokratier er under press, så er det slik at vi også i Norge og Sverige må forsvare og utvikle demokratiet for fremtiden. Her spiller mediehusene en avgjørende rolle lokalt, regionalt og nasjonalt. For å lykkes, er det viktig at mediebransjen står sammen i viktige spørsmål. 

– Jeg har stor tro på at det nå er mulig å få til mye mer samarbeid enn tidligere, samtidig som vi også konkurrerer for å utvikle oss videre. Vi har blant annet en stor utfordring med å nå de unge, og også her har jeg tro på at vi kan få til mye sammen. Vi må finne måter å nå fram til flere av dem som velger oss bort i det de oppfatter som en kaotisk informasjonsstrøm.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS