Disse fem var på Print- og papiraviskonferansen til Medier24 på Vika kino torsdag.

«5 på Vika» om papiravisa:

– Har prioritert overgangen til digitalt nesten for mye

De fleste vil kjempe for å holde papiravisa i live så lenge som mulig, og tror papirformatet vil vare så lenge det er kunder som liker produktet.

Publisert

(VIKA KINO) Under Print- og papiraviskonferansen 2024, arrangert av Medier24, spurte vi fem forskjellige deltakere tre spørsmål om print og papir.

Hva som er den største utfordringen, den største fordelen, og hva man bør gjøre med papiravisen i fremtiden får du svar på under her.

Fortsatt gode inntekter

Ingvar Sandvik fra Kantar Media.
  • Hva er den største utfordringen og den største fordelen på papir? 

– Det sitter konserner rundt og regner på ting for å bli kvitt det fordi de ser på det som en kostnad. Men så klarer de det ikke helt, fordi inntektene er fortsatt for gode.

– Fordelen er hvordan hjernen din egentlig jobber mye bedre, mer aktivt i forhold til å tilegne seg mer kunnskap. Det ser vi litt i skolen også.

  • Hva skjer med mediebransjen når/hvis papiravisen forsvinner? 

– Det vet jeg ikke. Men det vil jo få noen konsekvenser. Det er en stor økonomi i det. Da blir det mer digitalt, men jeg tror ikke papiret forsvinner helt heller.

  • Bør man kjempe for å holde liv i papir så lenge som mulig, eller prioritere overgangen til digitalt?

– Jeg synes man egentlig har prioritert den overgangen til digitalt nesten for mye som det har vært. Så man bør egentlig følge dette bra. Kanskje oppstår det forretningsmuligheter som man ikke har sett, som gjør at man forlenger livet til print. Men man skal jo ikke holde på det hvis man taper penger.

– Et produkt folk liker å lese

CEO i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas.
  • Hva er den største utfordringen og den største fordelen på papir? 

– Jeg tror at innholdet blir mer og mer gjenbruk av det som har vært publisert digitalt tidligere, også på feature, kultur og andre ting som ikke er nyhetssaker.

– Det er et produkt som folk liker å lese og som når folk på en annen måte enn det digitale i forhold til dybde og innhold.

  • Hva skjer med mediebransjen når/hvis papiravisen forsvinner? 

– Jeg håper jo at mediebransjen har gode nok inntektsstrømmer til at man kan stå med et samme type redaksjonelt innhold som man klarer i dag.

  • Bør man kjempe for å holde liv i papir så lenge som mulig, eller prioritere overgangen til digitalt?

– Definitivt kjempe for å holde liv i papiravisa så lenge som mulig. 

– Kontinuerlig utvikling

Mari Midtstigen fra Aftenposten Junior.
  • Hva er den største utfordringen og den største fordelen på papir? 

– Å ha en flate som man har på print er spesielt, sammenlignet med å ha liten skjerm. For meg som har jobbet med barn som målgruppe, så ser man at man har mye visuelt å spille på.

– Utfordringen er å fortsatt klare å være relevante for unge målgrupper som i veldig stor grad velger digitale medier. Så du må på en måte gi dem en veldig god grunn til at de skal konsumere det innholdet på papir.

  • Hva skjer med mediebransjen når/hvis papiravisen forsvinner? 

– Mediebransjen har jo i veldig mange år stått i veldig store omstillinger, så vi er jo i kontinuerlig utvikling. Jeg tror at så lenge forskjellige mennesker ønsker å konsumere innholdet på forskjellige måter, så vil man jo ha print så lenge det er noen som liker det.

  • Bør man kjempe for å holde liv i papir så lenge som mulig, eller prioritere overgangen til digitalt?

– Jeg tror at man må være veldig bevisst på at man må satse, og ikke på en måte holde veldig igjen. Men jeg tror også at man må ha respekt for at de som elsker printmedier og ønsker å betale for det, at de får et veldig godt produkt.

– Må kjempe

CEO i Klassekampen, Harald Fougner.
  • Hva er den største utfordringen og den største fordelen på papir? 

– Den største utfordringen er kostnad ved distribusjon som er økende. Jeg tror trusselen for papir er ikke etterspørselen, men kostnaden.

– Den største fordelen er at man har et format som sikrer at folk er konsentrerte og tar til seg informasjon ordentlig, og papir har en veldig høy brukervennlighet som format.

  • Hva skjer med mediebransjen når/hvis papiravisen forsvinner? 

– Den kommer til å bli mindre.

  • Bør man kjempe for å holde liv i papir så lenge som mulig, eller prioritere overgangen til digitalt?

– Man må kjempe for at også papirformatet er lønnsomt så lenge som mulig.

– Blir mindre penger å hente inn

Tor Arve Vartdal, daglig leder i Vest-Telemark Blad.
  • Hva er den største utfordringen og den største fordelen på papir? 

– Den største utfordringen er distribusjon. Den største fordelen er at den blir mye grundigere og bedre lest enn hver digital avis kan konkurrere med. Du får mer eksponering av sakene, og våre lesere foretrekker papir fortsatt.

  • Hva skjer med mediebransjen når/hvis papiravisen forsvinner? 

– Åpenbart blir det betydelig mindre penger å hente inn. Det blir en betydelig mindre eksponering for mediene i samfunnet. Konkurransen på digitale plattformer er mye større. Papiravisen er den eneste bastionen som står imot de digitale utfordringene.

  • Bør man kjempe for å holde liv i papir så lenge som mulig, eller prioritere overgangen til digitalt?

– For vår del er det helt soleklart at vi vil være på papir så lenge det er lønnsomt. Foreløpig tjener vi mye penger på å ha papir, og det kommer vi sikkert til å gjøre i noen år til. Så må vi vurdere å redusere frekvensen. Vi kommer ut to ganger i uka i dag, men om noen år er det vel naturlig å tenke at vi kommer ut én gang i uka. Det håper jeg kan bestå i 15 år til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS