- PER HÅKON FASTING, annonsedirektør i Schibsted
Erik Storm, daglig leder og rådgiver i Digital Opptur, hevder at annonsering på papir ikke lenger fungerer. Konklusjonen trekkes på bakgrunn av et artig eksperiment.
Erik Storm har hatt en papirannonse i Norwegians Inflight-magasin, for sitt (ifølge ham) nye og ukjente selskap Digital Opptur. Men ingen har sendt en mail til adressen som er oppgitt i papirannonsen.
Det hjelper selvsagt ikke at det kun i teorien er tilgang til wifi på Norwegians fly. Ingen e-post til selskapet må være et bevis på at kanalen er ubrukelig. Ifølge Digital Opptur. Hvilken nedtur.
Nå er det mulig Erik Storm forsøker å tulle med oss. Og i så fall honnør til ham for det; vi kan trenge litt mer humor i bransjen. For hans lille «analyse» er i beste fall et artig eksperiment, men heller ikke mer.
Sammenhengen mellom innsikt og konklusjon er på nivå med å servere barn råtten fisk, for så å konkludere med at ingen barn liker fisk.
Nå kunne jeg skrevet et innlegg der jeg argumenterer for hvorfor Storm tar feil. Et innlegg der jeg legger frem tall, resultater og andre bevis på hvorfor noen av våre største og viktigste kunder fortsatt har papirannonser som sin viktigste kanal. Et innlegg hvor jeg argumenterer for hvor viktig det er å møte leserne og brukerne våre på flere arenaer med ulike budskap og ulike «call to actions» avhengig av nettopp hvilken kanal som brukes.
At reklame ikke utelukkende handler om konvertering i form av et klikk eller et kjøp «der og da», men også om merkevarebygging over tid.
Men jeg gjør ikke det.
I stedet velger jeg å gi Storm litt ufortjent PR. Grunnen er at vi faktisk i det siste har fått litt opptur på papir.
Det viser seg at avis og magasin fortsatt funker både alene og i kombinasjon med andre kanaler - inkludert digitale. Bilbransjen er en av flere kategorier som nå investerer på papir med gode resultater. Det er et godt tips vi gjerne formidler videre.
Skal man gi kundene sine oppturer - være seg digitale eller på papir - er det en forutsetning at man også serverer dem solid innsikt om de ulike kanalenes ulike egenskaper. Alt henger sammen med alt.
Enda bedre blir det om man kombinerer dette med solid kreativt håndverk, som engasjerer målgruppen, og helst en sterk merkevarestrategi som ramme for det hele.
Vi deler gjerne av vår kunnskap her. Så Storm og andre slipper å bruke 140.000 kroner på en annonse som ikke funker.
Jeg håper iallfall de fikk en klekkelig rabatt.