Debatten om momsfritak for digital fagpresse har rast lenge. I juli 2019 kom det ny forskrift om momsfritak for elektroniske tidsskrifter og bøker, hvor Fagpressen uttrykket skuffelse over at forskriften ikke sikret digital nullmoms for Fagpressen.
– Den avgiftsmessige diskrimineringen av dybdejournalistikken fortsetter, sa administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen, i en melding til Medier24.
Fredag sendte Finansdepartementet et forslag om endringer av merverdiavgiftsfritaket for aviser på høring, hvor de blant annet foreslår å utvide momsfritaket for aviser til å også gjelde elektroniske aviser med «dyptgående journalistisk produksjon og publisering av nyheter og aktualitetsstoff fra et avgrenset samfunnsområde».
– Endelig likebehandling
Det får Fagpressens Per Brikt Olsen til å juble:
– Dette reagerer jeg svært positivt på. Nå har vi endelig et forslag som gjør at våre medlemmer, både digitalt og på papir, ser ut til å få likebehandling med avisene.
Han mener det er spesielt viktig at lovverket anerkjenner fag- og dybdejournalistikken og at denne likebehandles med annen type journalistikk.
– Nå har det vært mange forsøk, men endringen de gjør i paragraf 6-1-1 gjør at vi endelig får likebehandling, sier han.
Endringen Olsen refererer til er at man legger følgende formulering inn under definisjonen av aviser, altså publikasjoner som har rett på momsfritak.
«Med aviser menes redaktørstyrte publikasjoner ukentlig eller oftere, som har dyptgående journalistisk produksjon og publisering av i hovedsak nyheter og aktualitetsstoff rettet mot allmennheten fra et avgrenset samfunnsområde».
– Lang dialog
Olsen forteller at dette er noe de har jobbet med lenge.
– Vi har vært i dialog med Finansdepartementet og Kulturdepartementet om dette i lengre tid, og blant det vi har diskutert er at det skal legges til grunn en helhetlig vurdering. Hva det innebærer er selvsagt spennende, sier han og legger til:
– Slik jeg har forstått det, i samtale med departementene, vil alle våre medlemmer nå være omfattet av denne loven.
Høringsfristen er satt til 31. mars og en rekke av presseorganisasjonene og mediekonsernene er invitert til å komme med innspill rundt endringene.
Det har ikke lykkes Medier24 å få en kommentar fra Finansdepartementet fredag ettermiddag.
- For ordens skyld: Medier24 er medlem av Fagpressen.