Nordmenn skiller seg ut - vi er mest positive til å betale for nyheter på nett
Det viser Digital News Report 2016 fra Reuters Institute.
NTB
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Det norske folk skiller seg ut i en ny, internasjonal medieundersøkelse.
Blant annet er vi mest positive til å betale for nyheter på nett.
Undersøkelsen er gjennomført av den britiske tenketanken Reuters Institute for the Study of Journalism og omfatter nyhetsmediesituasjonen i 26 land, skriver NRK.
Norge er for første gang inkludert i undersøkelsen.
Blant nordmenn svarer 27 prosent at de har betalt, betaler eller er villige til å betale for tilgang på nyheter i digitale medier.
Andelen er 20 prosent høyere enn i Storbritannia, landet som omsetter mest per person for slike betalingstjenester.
Norge ligger også i toppsjiktet når det gjelder å lese nyheter på telefonen, kun slått av Sverige og Sør-Korea.
I en annen del av undersøkelsen havner Norge derimot «på bunnen»:
På spørsmål om hvorvidt folk ønsker seg skreddersydde nyhetsportaler – tjenester som gir deg nyheter basert på hva som er nytt og populært, hva du har lest tidligere, og hva vennene dine leser og deler – er nordmenn de mest skeptiske.