Aas, Erlend
Google deler ut nye 218 millioner kroner i innovasjonsstøtte til 124 europeiske prosjekter. Her er de sju norske som deler på 18 millioner
NTB, Aftenposten, Dagbladet og Amedia blant dem som får penger i denne runden.
Denne artikkelen er over to år gammel.
For andre gang deler Googles innovasjonsfond Digital News Initiative (DNI) ut støtte til prosjekter i mediehusene.
I denne runden deler nettgiganten ut 218 millioner kroner til europeiske prosjekter.
I fjor høst delte giganten ut et omtrent tilsvarende beløp. Les mer om prosjektet på Googles DNI-blogg.
Denne gangen er det syv norske prosjekter som får tildelt støtte på til sammen 18 millioner kroner.
Dette skriver Google om støttemottakerne i en melding torsdag:
1. NTB
Beskrivelse: Det Europeiske Sportsdata-prosjektet er et samarbeid mellom en rekke Europeiske nyhetsformidlere og vil utnytte teknologi til å produsere, prosessere og distribuere sportsrelatert data mer effektivt.
2. Aftenposten Ung
Beskrivelse: Aftenposten Ung hjelper unge mennesker mellom 15-26 år til å holde seg oppdatert på daglige nyheter. Det vil endre hvordan unge brukere konsumerer daglige digitale nyheter og motivere brukerne til å oppdatere seg raskere og hyppigere på nyhetsbildet.
3. DB Medialab AS
Beskrivelse: Prosjektet går ut på å la brukere gi spesifikke og strukturerte tilbakemeldinger på fakta, språk og feil i publisert innhold.
4. Gudbrandsdølen Dagningen AS
Beskrivelse: Lage en sammenhengende strategi for «kundereisen» - fra ukjent digital bruker til betalende abonnent.
5. Aptoma AS
Beskrivelse: Prosjektet går ut på å styrke forsidene til å skape en mer personlig og skreddersydd opplevelse.
6. Amedia Utvikling AS
Beskrivelse: The Content Op Center (CoC) er en plattform som vil hjelpe journalister til å produsere kvalitetsinnhold. Ved å bruke kunstig intelligens får man støtteinformasjon, informasjon om organisasjoner og individer, samt relevante bilder til artikkelen mens man skriver saken.
7. Bakken & Bæck AS
Beskrivelse: Det digitale produksjonsselskapet Bakken & Bæck samarbeider med Dagbladet om å finne nye måter mediehus kan bruke kunstig intelligens til å styrke kvalitetsjournalistikken rundt offentlige debatter.