Nettavisen har fått Google-penger til «Yggdrasil»: Vil spore lesere som kan hjelpe når det smeller
- I stedet for å spørre om noen er i nærheten, kan vi automatisk spørre folk som er der om de vil bidra, sier innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen.
Yggdrasil, kjent fra norrønt som kunnskapens tre, gikk utover hele verden.
Nå vil Nettavisen lage et lignende tre for å få kontakt med lesere langt utover mediehusets lokaler i Oslo sentrum:
- Hendelser skjer som oftest ikke i redaksjonen - de skjer utenfor. Som regel er noen i nærheten av der ting skjer, og sannsynligvis også noen som leser Nettavisen, sier innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen.
- Og i stedet for å spørre den gamle «er noe i nærheten», så kan vi gjøre dette mer automatisk - ved å spørre folk som er i nærheten om å bidra, sier han.
Google-penger til leserhjelp-app
Det er altså ambisjonen til Nettavisen med Yggdrasil-prosjektet, som også fikk støtte fra Googles Digital News Initative til å utvikle en prototype.
Tanken er at hvis det skjer noe stort et sted, så skal alle Nettavisen-lesere gjennom app eller nettside får opp et varsel med spørsmål om de vil bidra - med bilder eller opplysninger fra hendelsen.
- I dag er sosiale medier en «kakafoni» av inntrykk når noe skjer, og så sitter mediene og plukker litt tilfeldig. Det er ikke ofte du finner det beste bildet, videoen eller vitnebeskrivelsen. Da er det bedre å komme i kontakt med lesere som ønsker å bidra, direkte, sier Nisja-Wilhelmsen.
- Men dette skal ikke publiseres direkte på Nettavisen?
- Nei - det er forskjellen på sosiale og redaktørstyrte medier, at vi har en redaksjonell vurdering. Journalistikk er jo ikke bare å rapportere at noe har skjedd, du må sette det i en sammenheng. Og for å få rapportene, kan du få hjelp fra leserne, mener innovasjonsdirektøren.
Hva med personvernet?
Et naturlig spørsmål som dukker opp: Hva med personvernet?Betyr dette at Nettavisen skal overvåke alle leserne sine?
Nei, svarer Nisja-Wilhelmsen.
Aller best vil Yggdrasil fungere for dem som aktivt har lastet ned en egen app og valgt å si ja til å kunne bidra.
For andre som leser via Nettavisen vanlige app eller nettside, vil man få et spørsmål om å gi til lokalisering - og informasjon om hvorfor avisa spør om dette.
- Og så fungerer dette selvsagt bare for dem som har slått på lokalisering på telefonen sin og tillatt det, understreker Nisja-Wilhelmsen.
- Vil betale for gode bilder
Nå skal mediehuset utvikle en prototype og teste den i drift, for å se om det fungerer - både teknisk og faktisk. Et av spørsmålene er i hvilken grad brukerne forventer betaling for å bidra med leserbilder.
- Blir dette en måte å spare penger på?
- Nei, vi betaler jo for gode tips og bilder, det vil det ikke være slutt på. Utgangspunktet er jo at et godt bilde fra en hendelse vil bli honorert, sier Nisja-Wilhelmsen.
Et annet viktig poeng for mediehuset er at dette ikke bare er tenkt som et Nettavisen-prosjekt. Ambisjonen er å tilby teknologien og produktet også til andre medier.
- Man liker jo sine egne medier. Hvis jeg var en fast Aftenposten-leser, er det større sjanse for at jeg ville bidra til Aftenposten enn Nettavisen, sier innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen.