Scandinavia Online har fått rundt to millioner kroner i støtte til et prosjekt der de skal lage en stemmestyrt utgave av SOL.no.
I dag er det rundt 750.000 faste brukere av SOL.no, opplyser publisher Jan Thoresen til Medier24.
- Mange er blitt glad i å lese oss på mobil og setter pris på arbeidet vi har gjort med å organisere nyhetene med egenutviklet kunstig intelligens på Norsk. Nå tar vi dette arbeidet videre over i en stemmestyrt virkelighet, sier han.
De tror at markedet for stemmestyring kommer til å vokse kraftig fremover.
- Vi har allerede jobbet med dette en stund og er klar med en prototype på norsk. Prosjektet er avansert teknisk, men gjenkjenning av tale, kategorisering med bruk av maskinlæring og avanserte søk. Men det som er vanskeligst er likevel å lage noe som føles enkelt og naturlig å bruke. Det skal vi bruke mest tid på i dette prosjektet.
Prosjektet nå er å utvikle en troverdig assistent-personlighet. Nå leter de etter annonsører som skal være med på prosjektet.
- Vi ser for oss at vi kan ha sponsorater av typen «si pizza for å få pizza på døren». Målet er å bli en av de som er ledende på stemmestyrte nyheter og annonser i Norge, sier Thoresen.
Skal bruke 3D-modeller i journalistikken
Mediehuset TU skal igang med et prosjekt som skal utforske bruken av 3D-modeller i journalistikken, opplyser multimediaansvarlig Eirik Helland Urke.
De har fått 50.000 Euro, eller rundt 480.000 kroner til prosjektet.
- Vi ser at det lages avanserte 3D-modeller innenfor de fleste områdene vi dekker, enten det er energi, luftfart, bygg eller industri. Ideen er at slike modeller kan gi en ekstra dimensjon til journalistikken vår, hvis vi klarer å finne effektive måter å skaffe, behandle og presentere dem på. Dette skal prosjektet vårt utforske nærmere, sier han til Medier24.
For ordens skyld: Teknisk Ukeblad er medeier i Medier24, uten at det har noen betydning for våre redaksjonelle prioriteringer.