Digitale medier
Ali Zare / NTB
ESA viderefører nullmoms for digitale medier: – Viser at virkemiddelet fungerer
Nullmoms for digitale medier blir videreført til 2028.
ESA (kontrollorganet til EU) viderefører nullmoms for elektroniske medier. Det skriver de i en melding onsdag.
Det betyr at man ikke må betale moms for digital nyhetsjournalistikk fram til 2028.
Fritaket ble innført som en midlertidig tiltak 1. mars 2016 for en periode på seks år. Før det måtte lesere betale 25 prosent moms for et digitalt abonnement på en avis.
Det har vært nullmoms for abonnement på papiraviser i lang tid.
Administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening, Randi S. Øgrey, er veldig fornøyd med ESAs avgjørelse, selv om hun ikke er overrasket.
– Norge var det første landet i verden som fikk nullmoms på digitale medier. Dette har vært viktig for innovasjon og digitalisering, sier Øgrey til Medier24 og viser til at norske medier nå har 1.3 millioner digitale abonnenter.
– Dette viser at virkemiddelet fungerer. Det er veldig fint at ESA har kommet fram til erkjennelsen av at null moms skal videreformidles. I den samme perioden har flere EU-land åpnet for samme muligheter.
Også administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen, er fornøyd. Fagpressen fikk gjennomslag for digital nullmoms 1. juli 2020, fire år etter breddemediene.
– At ESA nå utvider perioden for nullmoms for hele kategorien frem til 2028 er gledelig og helt i tråd med det vi hadde forventet, sier Olsen til Medier24.
Siden Norge er et EØS-land, må ESA godkjenne tiltak som momsfritak.
Kulturdepartementet sendte onsdag kveld ut en pressemelding.
– Fritaket har bidratt til en god utvikling for norske medier når det kommer til brukerbetaling for digitale nyheter. Mange nordmenn benytter seg av digitalt redaksjonelt innhold, og det er ingen tvil om at denne forlengelsen har stor betydning for mediebransjen, sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap).
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Senterpartiet) sier i samme pressemelding at regjeringen er fornøyd med at ESA har godkjent en videreføring av merverdiavgiftsfritaket.
– Med dette videreføres avgiftsfritak for kringkasting og for bestillingstjenester som hovedsakelig består av lyd eller audiovisuelt innhold. I tillegg vil merverdiavgiftsfritaket for elektroniske aviser bli videreført som i dag uten at det er nødvendig med ny godkjenning fra ESA, sier Vedum.