Madeleine Thor fra det svenske reklameinstituttet IRM, som også måler det norske markedet.

Det norske reklamemarkedet endte på 19,1 milliarder kroner og ned 2 prosent i fjor. 40 prosent er nå digitalt

Det totale markedet gikk ned flere hundre millioner kroner. Men et godt fjerde kvartal gir et visst håp: - Bunnen kan være nådd, spår IRM-sjef Madeleine Thor.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Svenske IRMs kvartalsrapport for det norske reklamemarkedet ble lagt fram på et frokostmøte hos Mediebedriftenes Landsforening onsdag. Mens mediebarometeret fra Mediebyråforeningen kun forteller om mediekjøp gjennom byrå, forteller IRMs tall om hele reklamemarkedet. 

Og totalt for hele 2016 gikk reklameinvesteringene tilbake med 2,2 prosent. Markedet omsatte totalt for 19,2 milliarder kroner.

Men tallene viser at reklameinvesteringene økte med 1,6 prosent det siste kvartalet i 2016 - og året endte dermed med god fart. 

- De siste årene har vært dystre på reklamemarkedet. Men vi ser kanskje en stabilisering av markedet på vei inn i 2017 - bunnen er kanskje nådd, kommenterte Madeleine Thor, daglig leder hos IRM - som la fram tallene. 

Hun peker på en ulykkelig kombinasjon av et skifte fra print til digitalt, og en svakere konjunktur, samtidig som den digitale veksten tidvis har vært svak. 

Slik så mediekaken ut i fjor. Trykk på bildet for større versjon.

Men mens digitalveksten for hele fjoråret var på bare rundt fem prosent, gikk markedet ut av året med en digitalvekst på 10 prosent i fjerde kvartal.   

Til tross for de tøffe tidene er det flere medier som vokser og når all-time-high i 2016, understreker Thor. Som tidligere kjent gjelder det både TV, kino og utendørs. 

 

Powered by Labrador CMS