Jan Grønbech (t.v.) er norgessjef for Google, mens Rune Paulseth har samme jobb i Facebook.
Jan Grønbech (t.v.) er norgessjef for Google, mens Rune Paulseth har samme jobb i Facebook.

Omsetningen til Facebook og Google vil nærme seg seks milliarder kroner i Norge neste år, spår GroupM

En firedel av omsetningen i det norske reklame- og mediemarkedet i 2018 vil gå til Facebook og Google, tror Jarle Thalberg.

Publisert

Ifølge Instituttet for reklame og mediestatistikk vil det neste år omsettes for rundt 19,8 milliarder kroner.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyråkonsernet GroupM sier til Dagens Næringsliv at mer enn hver fjerde krone av dette trolig vil ende i lommene til de amerikanske nettgigantene Facebook og Google.

Medie- og forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i GroupM.
Medie- og forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i GroupM.

– Google og Facebook tar en veldig stor bit av kaken, og det leser vi også internasjonalt. De står for en voldsom stor del av markedet og er i voldsom vekst. De overleverer hver gang det kommer resultater i forhold til analytikernes forventninger, sier Thalberg.

Han spår at Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner.

Det vil være en økning på en halv milliard kroner fra i år for begge selskapene.

– Flere norske aktører hopper på Googles teknologiske løsninger, fordi det er de som er best. Her går utviklingen ekstremt fort, og kun Google har nok ressurser til å følge med, sier Thalberg til avisen.

Powered by Labrador CMS