Sturle Rasmussen, Partner i Skavl.

Tidligere Schibsted-topper investerer i Skavl Media

Får bransjetopper inn på eiersiden etter emisjon.

Publisert

Kortversjon:

  • Tidligere Schibsted-topper Didrik Munch og Torry Pedersen går inn på eiersiden i Skavl Media.
  • Skavl Media utvikler både nisjemedier og teknologi for denne typen medier.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

De tidligere Schibsted-toppene Didrik Munch og Torry Pedersen er gått inn på eiersiden til Skavl Media.

Selskapet har nylig gjennomført en emisjon.

I tillegg kommer medgründeren bak Vizrt, Petter Ole Jakobsen inn på eiersiden, samt tidligere Altibox-topp og nå professor hos Kristiania, Nils Arne Bakke.

Det bekrefter Skavl-partner og tidligere Schibsted-konserndirektør Sturle Rasmussen til Medier24.

– Miljøet i Skavl Media er allerede faglig sterkt. Nå var tiden riktig for å knytte oss til noen utvalgte investorer med unik strategisk medie- og teknologikompetanse, sier han.

Schibsted-topper

Didrik Munch er tidligere Schibsted Norge-sjef og adm. dir. i Bergens Tidende. Han gikk av i 2018. Han har også bakgrunn som styreleder i Storebrand og banksjef og divisjonsdirektør i DNB.

Torry Pedersen har hatt flere roller i VG, blant annet som sjefredaktør. I 2017 ble han direktør for Schibsted Norge.

Skavl Media er en portefølje med to områder.

– Vi jobber med å utvikle nisjemedier. Samtidig utvikler vi hyllevare-teknologi for nettopp nisjemedier, forklarer Rasmussen.

Han utdyper at de har laget en driftsmodell for å bygge medier sammen med redaktører og journalister. 

– Alternativ

Blant annet har de rekruttert Ingvild Aaen Torpe, som nylig gikk av som redaktør i Hordaland.

– Vi opplever at flere og flere ønsker alternativer til å jobbe i de tradisjonelle medieselskapene. Vi jobber med flere som ønsker å være med å eie selv og samtidig gjøre en forskjell i sine lokalmiljøer og nisjer. 

Skavl Media ble startet i 2020. I siste tilgjengelige regnskap fra 2023 endte selskapet på et driftsresultat på 1,8 millioner, men skrev i 2023 ned verdien på et av selskapene sine. Derfor endte de med et negativt årsresultat på 333.000 kroner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS