Det Nye felt for produktplassering, PFU mener dette er en annonse

TV-kanalens P-symbol har ingenting i nyhetsmedier å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Det hjelper ikke å bruke TV-kanalenes hvite P for «produktplassering» når forsiden til Det Nye i praksis er en betalt annonse.

Slik konkluderer et enstemmig Pressens Faglige Utvalg, som kom fram til at forsiden til nummer 14 av Det Nye 2014 bryter med god presseskikk.

Modellen som preger forsiden, er utelukkende utstyrt med klær og produkter som i en bildetekst inne i bladet omtales med pris og produktnavn. Ved siden av symbolet P gjøres det oppmerksom om at «Coveret inneholder produktplassering».

Dette er ifølge PFU ikke et klart og godt nok signal til leserne om at forsiden er en reklameplakat for moteprodukter.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS