- Visjonen vår er å ha «guts til å gønne på». Da tenker vi litt større enn produktet. Vi skal gi kvinner mer guts til å gønne på. Og så går vi på trynet noen ganger - det kommer vi sikkert til å gjøre igjen.
Ordene tilhører Det Nye-redaktør Karine Thyness, på Kongshavn videregående skole tirsdag formiddag.
Hun representerer en bransje og type ukeblad som gjerne får kritikk for å være preget av mote, sminke og skjønnhet.
Eller for å ha bilder av en blogger med rumpa bar på forsida.
Men de gjør også mange andre og viktige ting.
På årets UNG-konferanse til Mediebedriftenes Landsforening tirsdag, fortalte Det Nye om sin #sjekkdeg-kampanje.
Bakgrunnen er alvorlig:
Forekomsten av livmorhalskreft blant unge kvinner øker - samtidig som andelen unge kvinner fra 25 til 29 år som tar celleprøve for å teste seg, har sunket med 30 prosent.
#sjekkdeg i alle kanaler
Det ville Det Nye gjøre noe med, og det har de gjort. I hele år har bladet satt fokus på temaet, og jobbet tett med Kreftforeningen.
Blant annet har leserne blitt kjent med kreftrammede Thea Steen - som på detnye.no lot leserne bli kjent med sin egen historie.
- Det er viktig at vi, som når ut til så mange unge kvinner i Norge, tar ansvar og setter fokus på temaer som betyr noe for dere. Siden unge kvinner er kjernemålgruppen til Det Nye ser vi på dette som et svært viktig intiativ, skrev journalist og digitalansvarlig Sofia Storhaug til lanseringen.
I alle kanaler
Budskapet fikk de ut både gjennom egne kanaler og gode ambassadører.
- Vi tok det ut på print, nettsaker og videodagbøker. I sosiale medier har vi bedt jenter om å tagge venninner med oppfordring om å få dem til å sjekke seg. Og: Vi har en rekke kjendiser som har delt budskapet i sine kanaler, blogger og instagram-kontoer, fortalte Storhaug til UNG-konferansen.
Hvilken effekt har det hatt? Om det har slått ut på antall tester, er for tidlig å si.
- Kreftregisteret vet dette, og vil gi oss en oversikt i slutten av året, sier Storhaug.
Men i dekning og visninger er tallene solide:
- Fire av kampanjevideoen har nådd ut til samlet 1,1 millioner mennesker. Vi har fått flere hundre e-poster og historier om jenter som sier at de har sjekket seg, fortalte Storhaug.
Sterke historier på nett
- Og på sosiale medier er det lagt ut et stort antall bilder - og mange sterke historier som man blir rørt av, la redaktør Thyness til.
Det gir også mye omtale for Det Nye. Men redaktøren er klar på en ting: Denne gang var det ikke noe bladet skulle selge på.
- Vi lagde en liten mur rundt redaksjonen. Vi ønsket at vi ikke skulle kommersialisere på det og tjene penger på det, sa Karine Thyness til konferansen.