I morgen er det størrelsen det kommer an på i PFU
Hvor stort og tydelig må «produktplassering» merkes?
Denne artikkelen er over to år gammel.
Når Pressens Faglige Utvalg møtes i morgen, skal de blant annet diskutere en klage på Det Nye for merkingen av såkalt produktplassering.
Bak klagen står Vegard Venli og Jens Barland, henholdsvis journalist og medieforsker, som understreker at de «klager som privatpersoner», og ikke på vegne av sine arbeidsgivere Kommunal Rapport og Høgskolen i Gjøvik.
Bakgrunnen for klagen, er en merking med en liten «P» på cover og på første side av magasinet, for produktplassering på forsidebildet. I klagen heter det blant annet:
Spørsmålet vi søker å få besvart ved vår klage er hvorvidt redaksjonens merking av produktplasseringen fremstår som «tydelig» på en slik måte at den vanlige leser er satt i stand til å forstå hva ved forsiden som springer ut fra en redaksjonell vurdering, og hva som er reklame i form av produktplassering.
Klagerne viser også til at den lille P-en på forsiden er eneste formen for merking på forsiden, mens det er en egen omtale av klærne og produktplasseringen i magasinets innholdsfortegnelse.
Det Nye på sin side avviser klagen, og anfører i sitt tilsvar at P-symbolet er «et godt etablert symbol for produktplassering». Imidlertid har Det Nye i ettertid gjort merkingen sin noe tydeligere.
- Sakspapirene til klagen, med utdrag fra klage og tilsvar, kan du lese her på Presse.no.