Mari Velsand.
Mari Velsand.

Medietilsynet etterlyser åpenhet om algoritmebruk for å motvirke desinformasjon

De største internettplattformene er blitt bedre på å rapportere om hva de gjør for å bekjempe desinformasjon,, men Medietilsynet og kulturministeren etterlyser mer åpenhet.

Publisert Sist oppdatert

Medietilsynet har for andre gang kartlagt hvordan globale plattformer og søkemotorer følger den europeiske bransjenormen mot desinformasjon, som skal bidra til å redusere risikoen ved spredning og forsterkning. 

– Bransjenormen gir viktig innsikt i hvordan plattformene behandler desinformasjon, faktasjekk og politisk reklame. Dette gjør oss bedre i stand til å forstå omfanget av desinformasjon og treffe riktige mottiltak, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Medietilsynet har vurdert rapportene fra YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok om hvordan de jobber med å redusere spredning av desinformasjon.

 Denne gangen har Medietilsynet sett særlig på plattformenes tiltak mot uønsket påvirkning ved valg og misbruk av KI-generert innhold. 

Selskapene er forpliktet til å rapportere på tiltak mot desinformasjon i det indre markedet. 

Medietilsynet mener at selskapene rapporterer om omfattende tiltak mot desinformasjon og uønsket valgpåvirkning, og at det er god rapportering om oppfølging av brukervilkår og betalt forsterkning av politisk innhold. 

– Det som er svakt, er hvordan plattformene rapporterer om tiltak for å begrense risikoen ved egen algoritmebruk, sier Velsand. 

Hun mener dette kan bety at aktørene ikke fullt ut anerkjenner utfordringene algoritmene deres skaper.

Rapportene er gjennomgående bedre enn i forrige runde, men kvaliteten på dataene varierer, og det er fortsatt betydelige mangler, ifølge Medietilsynet. 

Meta, selskapet bak Facebook og Instagram, leverer ikke informasjon om tiltak i Norge. Dette reagerer kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery på. 

– Meta er den klart største tilbyderen av sosiale medier i Norge, som nær sagt alle har et forhold til, og som er en viktig arena for den demokratiske samtalen. Med en så dominerende posisjon må vi forvente at Meta etterlever bransjenormen og rapporterer norske tall. Det holder ikke mål at de ikke etterlever bransjenormen, og jeg forventer at de skjerper seg, sier Jaffery.

Rapporten viser at plattformene har fjernet 300.000 innlegg for brudd på avtalevilkårene om desinformasjon siste halvår i fjor. 

Den viser også at enkelt plattformer rapporterer om en dramatisk vekst i antall falske kontoer:  

  • TikTok rapporterer om en økning fra 6 millioner til 93 millioner falske kontoer fra første til andre halvår 2023. 165 000 av disse kontoene er norske. 
  • LinkedIn har rapportert om rundt 7 millioner falske kontoer i hvert halvår i 2023. Antall norske kontoer økte fra 88 000 første halvår til over 130 000 andre halvår. 
  • YouTube oppgir å ha fjernet nesten 300 000 falske kanaler siste halvår i 2023, hvorav over 3 700 i Norge.
  • Meta oppgir å ha fjernet 1,5 milliarder falske Facebook-kontoer globalt siste halvår i 2023, men har ikke oppgitt hvor mange norske kontoer som er fjernet.



Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS